Tuesday, April 1, 2008

Kemalangan Gondola di Ampang

Siratan kali ini memetik komen-komen daripada rakan-rakan pengamal OSH mengenai insiden yang berlaku baru-baru ini.

Tiga mati jatuh tingkat 13
KOSMO / 30.03.2008
KUALA LUMPUR - Akibat dipercayai tidak mengutamakan keselamatan, tiga pekerja warga Indonesia terbunuh selepas terjatuh dari tingkat 13 di sebuah bangunan 14 tingkat di Jalan Hijrah 15 dekat Kampung Sungai Sering, Ampang di sini semalam.

Pada kejadian pukul 10 pagi tersebut ketiga-tiga mangsa sedang menyimen dinding bangunan dengan menggunakan lif kawalan yang mampu menampung beban seberat 13,000 kilogram.
Difahamkan, ketika kejadian ketiga-tiga buruh terbabit tidak memakai topi dan tali pinggang keselamatan.

Mereka yang terkorban dikenali sebagai Sriandi, 36, dari Nganjuk, Supranto, 21, dari Ponorogo dan Mastam, 33, dari Bojonegoro, Indonesia. Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abd. Jalil Hassan berkata, kejadian itu berlaku apabila lif kawalan yang dinaiki mangsa menjadi senget ke kiri ketika mereka sedang asyik melepa simen.
Katanya, kejadian itu mungkin disebabkan salah seorang mangsa terlanggar kunci yang dipasang di lif tersebut hingga menyebabkannya terbuka lalu senget.

Polis bagaimanapun menolak sebabarang perbuatan khianat sebagai punca kejadian itu.
"Ketiga-tiga mangsa jatuh serentak sebaik lif itu senget menyebabkan mereka mati di tempat kejadian akibat kecederaan parah di kepala,'' katanya di sini semalam.
Tambah Abd. Jalil, pihaknya juga telah mengarahkan segala kerja pembinaan di tapak pembinaan tersebut dihentikan untuk siasatan.

Komen-komen daripada rakan-rakan:

29hb March 2008. Gandola accident di Ampang….3 Warga Indonesia maut…
hmmmm dari statement yang dikeluarkan awal, kerja – kerja yang dilakukan oleh pekerja tersebut adalah aktiviti-aktiviti melepa (Plastering)… nak komen sikit, since terasa terpanggil memandangkan ianya (Gandola) termasuk dalam suspended Scaffold (Level Advance)

Plastering…. Nie manala punya KOMAN contractor dok buat keja-keja plastering gunakan Gandola…..antara duty / requirements Gandola adalah…

(1) Tidak lebih dari 2 pekerja pada satu masa….tapi biasanya 3 orang, masih banyak yang pejam mata (terima)…. Tapi bila masuk material….hmmmmm siap leeeee....

(2) Safety Life lines diikat dengan bangunan dari atas, tapi dari gambar yang ditunjukkan, teman tak nampak langsung life lines tersebut, so, persoalan kalau pakai atau tidak safety harness nie pun memang sesia, apabila lum gondola (Wire Cable) putus atau tercabut…. (At least paling teruk tersangkut kat gondola)

(3) Gandola is for LIGHT DUTY ONLY!!! Aktiviti plastering…. Jarak antara satu ketinggian gondola dengan bahagian teratas dengan bawah for sure tinggi, so…in this case penyiasat JKKP dicadangkan check berapa banyak depa bawak plastering cement waktu tu…so, pekerja dengan barangan dah berapa???

(4) Pemberat (Counter Weight)….ada check ka berapa banyak depa pakai, (minimum setiap satu 250kg/tiang) and the most crucial thing adalah, gondola tie-back pasang ke tidak, kalau pasang kat mana depa sangkut? Takkan sangkut kat batu-bata aja kot

(5) Last but not least, pekerja dan SHO kat situ pun, kenala aware sikit….at least apa mende yang kena check dahulu sebelum menggunakan gondola tersebut! Kalau tak tahu bertanya! Jangan main hentam sahaja! (Latihan & Maklumat bang....)

Morale of the story, nak jimat pun jimatla…tapi agak2 la janganla mengarut sangat sampai jatuh gondola….si service provider pun agak2 la…tak ke tanya clients depa nak buat hape? Kalau dah terang2 salah, tapi supply jugak…samala supply mercun, tapi bagi larangan jangan main mercun kan!

Ps: Maaf, statement kali nie agak ‘keras’ sikit, since melibat sampai 3 orang mati! Dan dah lama teman ‘ternampak’ mende nie, tapi semua nak tunggu sampai CASUALITIES dulu! So, bhg Forensic JKKP, silalah…henjut depa kaw-kaw!

Mohammad Zailan Haji Siwan (Irzai)

sahabat semua...Perlu ambil kira load / beban berat..guideline ambik 250 kg per pax plus tools and accessories 50 kg(temasuk la botol air ker nasik lemak ..apa bender barang yang dia pakai di badan,, Parathrooper standards worlwide ni ...THE MARROOOOON... kalau nak canggih lagi pekerja boleh pakai payung (parachute ) BE SAFE TODAY...... FOR A SAFER TOMMOROW.....( be safe todays' jump so that tommorow can somemore... fuyoooo

regards…Mr. Cosmic

Semuanya ambil jalan mudah nak untung cepat.
Semuanya tak ikut undang-undang dan peraturan. Sipenyangak upah si bangang buat kerja. Yang ada kuasa amal "managing through crisis". Tak mahu belajar dari kesilapan lalu.Masing-masing tunjuk "teror", Sijil boleh sambung buat bumbung kemah. Semuanya cakap tak serupa bikin. "Lip service"Kertas siasatan dan "Action Plan" menimbun dah boleh jual kepada pembeli surat kabar lama."Statement" yang muak didengar" % Kemalangan di Negara kita masih rendah dibandingkan dengan negara lain, kita akan buat kajian". porah!!!!
Bangun lah, dah 50 tahun merdeka..... Lepas ni, riuh rendah sekejap, dah reda semuanya dilupakan.Tunggu kemalangan baru........ BERSUARA SEMULA

regards…Jamal Rahim

5 comments:

Anonymous said...

Who knows where to download XRumer 5.0 Palladium?
Help, please. All recommend this program to effectively advertise on the Internet, this is the best program!

Anonymous said...

[url=http://sexrolikov.net.ua/tags/%CF%E5%F2%E5%E9/]Петей[/url] Online porno : [url=http://sexrolikov.net.ua/tags/Sweets/]Sweets[/url] , все это смотреть

Anonymous said...

[img]http://clououtlet.com/img/clououtlet.com.jpg[/img]

[b]Christian Louboutin[/b] is a French footwear schemer whose footwear has incorporated beaming, red-lacquered soles that have enhance his signature.

Louboutin helped convey stilettos reject into approach in the 1990s and 2000s, designing dozens of styles with bastard heights of 120mm (4.72 inches) and higher. The creator's self-styled goal has been to "contrive a woman look vulgar, charming, to create her legs look as long as [he] can." While he does bid some lower-heeled styles, Louboutin is in general associated with his dressier evening-wear designs incorporating jeweled straps, bows, feathers, obvious leather, red soles and other almost identical decorative touches. He is most popularly known seeking his red-bottom intoxicated heel shoes, commonly referred to as "sammy red-bottoms." Christian Louboutin's red-bottom ensign jus gentium 'universal law' is registered as Pantone 18-663 TPX.

Notwithstanding being known for his famousness clients, he rarely gives shoes away – sacrifice discounts a substitute alternatively to his high-profile fans. This policy also extends to his personal family tree, because he feels that giving shoes away as gifts is unimaginative.

His single biggest shopper is Danielle Grit one's teeth, who is purported to own across 6,000 pairs and is known to deliver purchased up 80 pairs at a heyday when shopping at his stores.

(с) [url=http://clououtlet.com]Christian Louboutin[/url]

Sandra Ovia Loan Firm said...

Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

Edi Sugiarto said...

Salam Semua.
Saya Edi Sugiarto dari Yogyakarta, Allah telah dikaruniai dua orang anak dan Istri tercinta Linda Fitriawati, saya ingin membagikan kesaksian saya karena ALLAH mencintai saya. Setahun yang lalu saya sangat membutuhkan uang jadi saya berpikir untuk mengambil pinjaman. Kemudian saya bertemu seseorang, orang yang salah mengaku sebagai pemberi pinjaman, dan tidak tahu bahwa itu semua adalah penipuan. Saya ditipu seharga 27 juta Rupiah, dan mereka menolak untuk mentransfer pinjaman saya kepada saya, mereka juga berhenti mengirimi saya email sejak itu. Saya menjadi bingung, seluruh hidup saya hilang. Istri saya jatuh sakit dan ada tagihan rumah sakit yang harus dibayar jutaan, yang saya pikirkan saat ini hanya bunuh diri, teman saya bernama Santoso datang menemui saya pada hari yang naas itu, dia juga menjadi korban penipuan, dia memberi tahu saya tentang konferensi yang diselenggarakan oleh Wahyu Handoko untuk memberdayakan perempuan dan laki-laki yang ingin membuat kekayaan, dia meminta kakaknya untuk membantu saya mengurus istri dan anak-anak saya, jadi kami pergi untuk konferensi. Setelah semua motivasi berbicara, dia bertanya kepada kami pertanyaan "Apakah Anda Siap Untuk Apa yang Diperlukan Untuk Menjadi Kaya" dengan berani di jemaat kecil itu, saya berdiri dan berkata "YA" dan kami semua diminta untuk datang keesokan harinya dengan rencana bisnis .

Kami pergi dan dia berbicara tentang bagaimana dia mendapatkan pinjamannya dan koneksinya melalui HELEN WILSON yang hebat, Pemberi Pinjaman online, segera saya takut, teman saya mendorong dan kami menghubungi Ibu Helen Wilson, seperti yang diarahkan oleh Wahyu Handoko dari konferensi. Saya dan teman saya mulai memproses sementara Pak Wahyu telah kembali, beberapa hari kemudian saya menerima telepon dari teman saya yang memberi tahu saya bahwa dia menerima peringatan dari bank, pinjamannya telah dilunasi, sudah terlambat sehingga saya tidak bisa pergi ke bank saya untuk konfirmasi, paginya pemberitahuan datang, akhirnya saya mendapat pinjaman sebesar 720 juta Rupiah dari Helen Wilson, setelah mengikuti proses hukum. kami diberi arahan untuk menyerahkan rencana bisnis kami dan meninggalkan uang di bank selama seminggu, kemudian Pak Handoko menelepon meminta kami untuk bertemu lagi yang kami patuhi, kami tiba di tempat itu dan melihat dampak orang asing terhadap perdagangan dan investasi, kami diberi kuliah dan kontak untuk mulai berinvestasi, dalam enam bulan melalui koneksi ibu Helen saya mulai mengimpor dan hari ini saya dan istri saya telah mendirikan dua perusahaan besar.

Saya ingin Anda semua tahu bahwa satu-satunya pemberi pinjaman sejati yang saya saksikan adalah Ms. HELEN WILSON, hubungi dia hari ini dan Anda akan mendapatkan perubahan positif dalam hidup Anda, ini email helenwilson719@gmail.com Anda dapat menghubungi saya di email saya sugiartoe385@gmail.com, untuk konfirmasi. Perhatikan, ada banyak pemberi pinjaman palsu online untuk menipu Anda, merobek Anda dari uang hasil jerih payah Anda, harus dari mereka pergi sejauh menyiapkan situs web pribadi mereka hanya untuk menipu Anda, pinjaman yang mengarahkan Anda untuk mengunjungi situs web palsu, mereka semua penipu.

Jadi hubungi perusahaan induk Helen sekarang dan pinjaman Anda akan ditransfer kepada Anda saat Anda mengikuti proses hukum, sekali lagi ini adalah emailnya (helenwilson719@gmail.com). ALLAH melihat hatiku dan dia tahu aku mengatakan yang sebenarnya dan tidak ada yang lain selain kebenaran.