Tuesday, December 23, 2008

Apa itu Penyakit Chikungunya?

Chikungunya adalah sejenis penyakit bawaan nyamuk. Chikungunya pertama kali dikesan melalui ujian darah di Tanzania pada tahun 1953. Semenjak itu ia berlaku di negara-negara Afrika, Asia dan akhir-akhir ini ia berlaku di beberapa buah tempat di Negara Eropah. Ia endemik (selalu berlaku) di kebanyakan negara Sub Sahara Afrika, India, Asia Tenggara, Indonesia dan Filipina. Ia bukanlah satu penyakit misteri yang tidak diketahui puncanya.

2. Bagaimana penyakit ini boleh berlaku?
Chikungunya adalah demam yang disebabkan oleh virus daripada genus Alphavirus di dalam keluarga Togaviridae.

3. Adakah ia berjangkit?
Ya. Virus Chikungunya berjangkit melalui gigitan nyamuk Aedes albopictus atau Aedes aegypti yang membawa virus tersebut. Nyamuk Aedes juga menyebarkan virus penyakit demam denggi.

4. Apakah masa pengeraman bagi Chikungunya?
Masa pengeraman bagi Chikungunya boleh menjangkau dari 3 hingga 12 hari tetapi pada kebiasaannya di antara dari 3 hingga 7 hari.

5. Apakah tanda-tanda dan gejala penyakit ini?
· Demam panas mengejut
· Sakit teruk pada sendi
· Ruam pada badan
· Sakit kepala
Seorang pesakit boleh demam dari 1 hingga 7 hari (kebiasaannya 5 hari).
Penyakit Chikungunya boleh disalah anggap sebagai demam denggi kerana tanda-tanda penyakit yang menyerupai demam denggi.

6. Adakah penyakit ini boleh membawa maut?
Di Malaysia, Chikungunya tidak pernah dilaporkan boleh menyebabkan pendarahan atau kematian. Tetapi, sesetengah pesakit mengalami gejala yang berpanjangan. Pesakit yang berumur boleh mengalami kesakitan berulang pada sendi sehingga beberapa bulan atau tahun.

7. Apakah rawatan bagi penyakit ini?
Seperti penyakit-penyakit yang disebabkan oleh virus, ia tiada rawatan yang khusus. Selalunya rawatan diberi berdasarkan gejala klinikal yang dialami oleh seseorang pesakit. Kebanyakan kes yang terjadi hanya memerlukan rawatan pesakit luar sahaja. Tiada vaksin bagi penyakit ini.

8. Apakah yang perlu dilakukan jika dijangkiti penyakit?
Jika mengalami tanda-tanda dan gejala penyakit Chikungunya, orang ramai adalah dinasihatkan segera mendapatkan rawatan di klinik atau hospital terdekat.

9. Cara pencegahan penyakit Chikungunya ?
Bersihkan kawasan rumah dan persekitaran supaya bebas daripada tempat-tempat pembiakan nyamuk Aedes. Ini boleh dilakukan melalui aktiviti gotong royong. Adalah terbukti tiada kes baru yang dilaporkan di kawasan-kawasan yang melakukan gotong- royong.
· Periksa rumah dan persekitaran sekurang-kurangnya seminggu sekali untuk memastikan tiada pembiakan nyamuk Aedes.
· Dapatkan rawatan dengan segera di klinik atau hospital berdekatan sekiranya mengalami tanda dan gejala penyakit.

10. Bolehkah kawasan saya dijangkiti penyakit Chikungunya?
Boleh, kerana penyakit ini dibawa oleh nyamuk Aedes albopictus dan Aedes aegypti yang terdapat di negara kita.

SUMBER: KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

Info diterima daripada NIOSH Webmail.

Thursday, October 16, 2008

Kalau Bas Rosak...Nak Buat Apa?...........

Gambar ni aku snap dari dalam kereta sewaktu perjalanan balik dari tempat kerja kelmarin. Bas ni rosak berhampiran dengan trafik light persimpangan Bagan Ajam.

Cuba perhatian isyarat pemberitahuan kepada pengguna jalan raya tentang bas rosak ini. Adakah ia berada pada jarak yang betul...

Adakah penggunaan ranting-ranting pokok yang diletakkan di bas tersebut diterima pakai sebagai tanda amaran.

Inilah antara kelaziman pengguna jalan raya di Malaysia....fikir-fikirkanlah.......

Friday, October 10, 2008

Tak Penatkah jadi seorang isteri?


Pagi tadi aku terima ini daripada mailist yang aku sertai. Mulanya aku sangkakan ianya email biasa sahaja. Tapi selepas aku membaca cerita yang dipaparkan dibawah ni aku mula terbayangkan papa yang dipaparkan dalam cerita ni adalah aku…..dan mama adalah bini aku. Selama ni memang aku perasan bini aku banyak buat kerja-kerja seperti yang dipaparkan. Tapi biasala laki…mana ambil pot sangat. Mungkinkah aku perlu berubah……………….

Mengapa WANITA sangat Istimewa......

Mama dan Papa sedang menonton TV, seraya mama berkata. "..i letih la..dah lewat ni, i nak tido lah...."
Mama pun pegi dapur nak tutup tingkap dapur, nanti masuk pulak lipas...leceh pulak nanti..dah tu, ade pulak rice cooker dalam sink..rendam lepas makan tadi..basuh jap...
susun pinggan kat rak, lap dapur..terpercik kena sambal masa masak tadi...check air panas dalam flusk..takut habis pulak nanti malam anak nak susu...memang dah kering pun flusk ni, jerang la air...sementara tunggu air masak, nampak pulak bekas gula dah kosong....salin la gula...check bubur untuk anak nak hantar ke taska esok..nasib baik ade lagi...ishh. ..ni lauk bila ni, semalam...dah beku dah...basuh la kejap....pegi yard, masukkan baju kotor dalam mesin basuh...penat dah ni, besok je la basuh...sidai kaian lap je lah...
tik...bunyi air dah masak...salin air dalam flusk...ok settle...

baru teringat tak semayang lagi...on da way nak g bilik, papa tgk tv lagi...nampak pulak beg anak untuk hantar ke taska...check. ..baju 2 pasang, towel...towel kecik utk selsama...calamine lotion untuk sapu ruam...pampers 4 keping....alamak. .telupa pulak masukkan botol...basuh botol jap...ok settle...

ternampak pulak beg g keje...emm.. besok nak pakai beg polo coklat lah, asik2 pakai beg hitam ni je...salin jap barang2 g beg coklat...cek sume 6 poket beg, takut la tetinggal apa2..leceh pulak..selalunya barang yang tertinggal tu la yang nak pakai nanti...hishhh sempit la beg ni...hangin je...nak kena beli ni beg baru...rasenya 25 hb ni Sogo sale nih...mana flyers tadi ek...ha ni die..ok, catit jap kat yellow sticker, nanti lupa..ok settle...

Tetiba dengar suara papa..."..u buat apa lagi tu..tadi kata nak tido.."...." ..yelah nak tido la ni..nak smayang jap..."

masuk toilet..buat apa2 yang patut...cuci muka dulu..2 jenis lak tu...adoi..gosok gigi...smayang. ..pakai toner...pakai treatment cream...nak lawa and maintain punya pasal lah ni...
nanti orang kata baru anak satu dah macam anak 4 pulak...huhuhuhu. ..

bukak almari...emmm. ..pakai baju hijau ni lah besok...gosok kejap..check baju papa, baju papa pun kena gosok jugak ni...kat bilik belakang...
la, napa komputer ni tak tutup ni..gelas kopi pun ade lagi, dah bersemut dah..ishhh ...g dapur, basuh, sambung gosok baju...gantung elok2...kemaskan baju gantung2...masukkan seluar papa yang dah kotor dalam tempat kotor...ok settle..

dgr suara papa lagi..."..i dah ngantuk ni.."..dalam pada nak masuk ke bilik...owh. ..pokok aku dah nak mati ni ha..lupa dah 3 hari tak siram...ok, siram jap...check jap pintu ni...sah tak kunci lagi...grill pun tak tutup..ni kalau tak check ni, senang2 je mat indon masuk rompak umah aku...bukak lampu luar..

ni mainan ni sepah2...masukkan la dalam bakul mainan budak ni...banyak nya...sampai bawah meja makan pun ade...adoi.. ..ok dah ...

ok dah boleh baring...adoi sakitnya pinggang...cium si comel ni kejap...selimutkan die...la..napa basah ni...emm, tukar la pempers ni...tak bagus la brand ni, nanti nak tukar lain la...nanti g Sogo 25 hb ni beli la skali...ok sayang tido k...kalau boleh jangan la bangun tgh malam ni eh..tido sampai pagi k...gud nite..sweet dreams...

aaahh...sedapnya dapat baring...mana pulak lotion sapu kurus aku nih...ha, ni dia...sambil sapu lotion kurus,,,setkan alarm...setkan program kerja besok...pg kul 9.30 ade meeting..
ahh...boring. ..panas pulak lotion nih..dah la...emm..sedapnya lelapkan mata...Ya Allah...terima kasih untuk rezekiMU hari ini,...mohon keberkatan dari mu tuhan...papa pun bangun tutup tv..."...i dah ngantuk sangat ni...nak tido lah...citer pun tak best malam ni, bola pun takde..."... selang seminit ...dengar suara papa berkeruh...dah agak dah....

So?....apa yang peliknya..??

Anda tahu kenapa wanita hidup lebih lama?...SEBAB ADE BANYAK KERJA NAK KENA BUAT....tu yang tak boleh nak mati cepat tu...

Wednesday, September 24, 2008

Factors Causing Fatal Accidents Involving Heavy Commercial Vehicles Last Year

Dipetik daripada BERNAMA

KUALA LUMPUR, Sept 23 (Bernama) -- Vehicle design, driver management, poor data risk and journey management.These factors have been identified by the Malaysia Institute of Road Safety (MIROS) as causing heavy commercial vehicles to be involved in road accidents which claimed 412 lives last year.In addition, the vehicles -- buses, lorries and vans -- left 1,321 people seriously injured and 1,043 with minor injuries due to the said factors.

To arrest this unhealthy trend, Transport Minister Datuk Ong Tee Keat Tuesday night launched the Safety, Health and Environment (SHE) Code of Practice which sought to promote a more sustainable and vibrant transportation industry.The SHE Code of Practice falls under the Occupational Safety and Health Act (OSHA) 1994 which protects the safety and health of employees and provides for a healthy working environment to cater to the daily physical and physiological needs of employees.

Speaking to reporters, Ong said the SHE Code of Practice was formulated through a series of discussions and workshops involving, among others, Road Safety Department Malaysia, MIROS, Department of Occupational Safety and Health (DOSH), Commercial Vehicle Licensing Board (CVLB), Road Transport Department and the police."The formulation of this manual is a very important point of reference for policy guidelines by all transport operators in the country," he added.

Ong said the objective of the SHE Code of Practice was to provide effective and rational guidelines for employers and employees to manage health safety and environmental issues in the transportation sector."The introduction of this code of practice is very timely as yet another important milestone to support the successful implementation of the Malaysia Road Safety Plan 2006-2010 and the Malaysia Zero Fatality Vision" said the minister.

Making Safety-Your Balik Kampung Priority

Dipetik dari :www.aam.org.my

MAKING SAFETY - YOUR BALIK KAMPUNG PRIORITY

 

As Malaysian motorists prepare to make the annual balik kampung journey for Hari Raya, safety on the road
becomes increasingly important judging by the horrific statistics of accidents and fatalities recorded previous years.

Safety on the road can be categorized into two main areas; driving safety and vehicle safety. Driving safety reflects on an individual's attitude and driving habits, while vehicle safety zeroes in on a vehicle's road worthiness. Both are equally important to give you a greater safety margin on the road and in ensuring that you make that journey to and fro safely.

The Automobile Association of Malaysia (AAM) advises motorists to have your vehicle inspected for its roadworthiness, serviced and repaired if necessary, before making the journey back home to give you the peace of mind on the road.

Driving safety

  • Keep to the designated speed limit. Keep left when not overtaking.
  • Do not drive or overtake on the emergency lane or on the left. Wait or queue up. Do not stop, wait or park on the emergency lane. If the vehicle breaks down, steer to the emergency lane, switch on the hazard lights and wait outside the vehicle beyond the highway barricade for safety reasons. Place an emergency triangle a few metres behind the vehicle if you have one to warn others behind you.
  • Strictly observe the road signages that have been put up for your own safety and that of other motorists. Do not overtake in double line areas, stop when you come to any junction and slow down when you are
    advised to.
  • Do not tailgate. Keep a safe distance between you and the car in front giving you sufficient room to brake and react in the event of an emergency.
  • If it rains, slow down. Do not turn on the hazard lights when driving as others will assume your vehicle is at a stop. If visibility is poor switch on your headlights.
  • If you feel drowsy or sleepy, stop at the nearest rest area and rest.
  • Constantly look at your vehicle's rear view mirror and side mirrors. Use it before you attempt to overtake or switch lanes.
  • Use your vehicle's indicators (signal lights) when attempting to switch lanes to inform the motorist behind of your intentions.
  • Keep your cool at the wheel. Be patient, considerate of other road users and do not let your temper and emotions get in the way of your better judgment on the road.
  • Plan your journey. Allow for enough time to arrive at your destination so that you do not have to rush.

Vehicle safety

Tyres (make sure your tyres are in good condition and still has enough tread to offer sufficient grip on the road. Check to make sure the tyres are not under inflated. Inspect wheels and if necessary have all four wheels balanced and aligned).

braking system (check the condition of your brake pads and discs, inspect the brake fluid level topping up if necessary or repairing any leaks if any)

suspension system (inspect condition of absorbers and have them replaced if worn out. Inspect condition of drive shafts, suspension rubber bushes etc)

overall engine condition (when was your last timing belt change? Is your vehicle overheating? Check the engine oil level, transmission oil level, water level, clutch wear, condition of the water hoses, and inspect the fan and air-conditioning belts.)

Tuesday, September 23, 2008

NRG@Buka Puasa 13-9-2008

NRG telah menganjurkan majlis berbuka puasa bertempat di Hotel UiTM, Permatang Pauh. Dipaparkan disini sebahagian foto-foto sekitar majlis tersebut.














Friday, September 19, 2008

Kalau Dah Sampai Ipoh.....nak balik raya

Suatu hari, seorang ibu menghantar anaknya yang baru berusia 5 tahun menaiki bas ekspres Kuala Lumpur - Kangar. Ibu itu berpesan pada pemandu bas "Encik.. tolong tengokkan anak saya ya... Nanti kalau sampai di Ipoh... cakap pada anak saya." Sepanjang perjalanan, si anak ini cerewet sekali. Setiap seminit dia akan bertanya pada penumpang disebelahnya... "Sudah sampai Ipoh belum?". Hari mulai malam dan anak itu masih terus bertanya-tanya.

Penumpang disebelahnya menjawab.. "Tidur aje la.. belum sampai lagi ni.. nanti kalau sampai saya akan kejutkan!" Tapi si anak tidak mahu diam.. dia pergi ke depan dan bertanya pada pemandu untuk kesekian kalinya, "Pakcik.. sudah sampai Ipoh ke belum?" Pemandu yang sudah keletihan menjawap soalan itu berkata.. "Belum! Tidur aja la! Nanti kalau dah sampai kat Ipoh.. Pakcik kejutkan..!" Kali ini, si anak tidak bertanya lagi, dia tertidur nyenyak sekali. Kerana suara si anak tidak kedengaran lagi.. semua orang di dalam bas lupa pada si anak, sehingga ketika sampai di Ipoh.. tidak ada seorang pun yang membangunkannya.

Hinggalah melepasi Alor Setar.. si anak masih tertidur dan tidak bangun-bangun. Tersedarlah si pemandu yang dia lupa membangunkan si anak. Lalu ia bertanya pada para penumpang.. "Encik-encik dan puan-puan sekalian.. bagaimana ni.. perlukah kita hantar semula anak ini?" Para penumpang pun merasa bersalah kerana turut melupakan si anak dan setuju menghantar si anak kembali ke Ipoh...

Maka berpatah kembalilah rombongan bas itu menuju ke Ipoh.. Sesampai di Ipoh... si anak dibangunkan. "Nak! Sudah sampai di Ipoh! cepat bangun!" Kata Pemandu.. Si anak bangun dan berkata.. "Oh sudah sampai ya!" lalu si anak pun membuka beg pakaiannya dan mengeluarkan nasi bungkusnya.. Seluruh penumpang kehairanan... "Bukankah kamu hendak turun di Ipoh?" tanya pemandu kebingungan. "Tidak lah.. mama saya pesan.. kalau sudah sampai di Ipoh.. saya boleh makan nasi bungkus ni."

Tuesday, September 16, 2008

Asyik jalan mengundur sampai masuk periuk

Mengenangkan anakku Aliff Imran yang hampir seusia dengan kanak-kanak tersebut, membuatkan aku beristigfar panjang apabila mendengarkan berita ini dipaparkan di kaca tv. Moga ia menjadi pengajaran kepada semua ibu-bapa yang mempunyai anak-anak seusia begini kerana tingkahlaku mereka masih belum kita dapat duga.......

Oleh ZAINAL AZHAR MOHAMEDberita@kosmo.com.my

ALOR STAR - Gara-gara suka jalan berundur, seorang kanak-kanak cedera akibat terjatuh dalam periuk berisi gulai daging yang baru dimasak di gerai neneknya di Taman Wira Mergong di sini semalam.
Dalam kejadian pada 1.40 petang semalam, Mohd. Adib Alif Mohd. Asrie, 2, yang terendam selama kira-kira 10 saat melecur kira-kira 50 peratus badan dari lutut hingga dada.
Namun dia bernasib baik apabila sempat ditarik keluar oleh bapanya, Mohd. Asrie Azizan, 28, selepas terdengar tangisan anak tunggalnya itu.
Sebelum kejadian, Mohd. Adib asyik bermain di kawasan itu dengan ibunya, Ana Malekh, 20, pula sibuk memasak juadah untuk dijual di bazar Ramadan berhampiran.
Kata Mohd. Asrie, periuk dengan ukur lilit seluas 0.7 meter dan tinggi 0.5 meter itu diletak atas lantai selepas gulai siap dimasak.
Beliau menceritakan, anaknya memang suka jalan berundur ketika bermain dan tiba-tiba dia jatuh terlentang ke dalam periuk.
"Isteri saya menjerit dan bila saya sampai di situ, anak saya masih dalam periuk,'' katanya ketika ditemui Kosmo! di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) semalam.
Dalam keadaan kelam-kabut itu, Mohd. Asrie bergegas mengangkat anaknya keluar dari periuk dan kemudian cuba merawat lecur dengan melumurkan kicap pada badan Mohd. Adib.
Mangsa kemudian dibawa ke HSB dengan ambulans sebelum dimasukkan ke wad untuk rawatan lanjut.
"Saya bersyukur kerana sempat menolong sebab dia dilihat tidak boleh bangun sendiri keluar dari periuk itu,'' ujarnya.

Monday, September 15, 2008

Kapal tangki meletup: seorang cedera, dua masih hilang

Sebelum majlis berbuka puasa NRG di Hotel UiTM, AO ada khabarkan kat aku tentang perkara ni. Harap-harap jangan la berlaku kat sebelah sini..terutama tempat aku mencari rezeki ni. Kalau jadi macam ni...SHO kata mamu mazlan..nak makan sup lidah pun tak dan.. (refer to menu hotel UiTM)...............

Kapal tangki meletup: seorang cedera, dua masih hilang

13/09/2008 / UTUSAN MALAYSIA

MIRI 13 Sept. - Seorang penyelenggara kapal cedera, manakala dua lagi rakannya dilaporkan hilang apabila sebuah kapal tangki, The Dark II berdaftar di luar negara yang sedang diselenggarakan meletup di dermaga minyak Sungai Miri dekat Jalan Krokop pagi ini.
Mangsa tercedera dalam kejadian pada pukul 8.25 pagi itu ialah Francis Jok, 22, manakala identiti dua mangsa yang hilang masih belum dikenal pasti. Ketua Polis Daerah Miri, Asisten Komisioner Jamaludin Ibrahim berkata, semasa kejadian kapal tangki minyak tersebut sedang dalam proses penyelenggaraan.
"Kapal yang meletup tersebut kosong dan sedang dalam proses penyelenggara.Namun, kita masih menyiasat punca ia meletup sama ada disebabkan kecuaian anak kapal ataupun sebaliknya,'' katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini pagi ini.

Wednesday, September 10, 2008

Kisah 4 Pengantin Baru

Cerita ini diterima daripada rakan-rakan mailist. Menjengah ke petang waktu berpuasa ni, kadang-kadang cerita macam ni boleh menyegarkan seketika;

Mak Minah dan Pak Mat ada 4 org anak perempuan yang sangat disayangi iaitu Siti, Seri, Murni dan Suri. Satu hari mereka berpakat utk kawinkan anak2 ni serentak.
Selepas selamat diijabkabulkan, ke-empat2 anak tu pun bercadang untuk pegi honeymoon. Siti pegi honeymoon ke Pulau Langkawi, Seri ke Pulau Tioman, Murni ke Pulau Kapas dan Suri ke Pulau Pangkor.

Sebelum pegi Mak Minah dan Pak Mat berpesan, "nanti jgn lupa hantar SMS pada mak dan ayah. Ceritakan macam mana honeymoon korang. Tak payah tulis panjang2, pakai kod iklan aja dah cukup. Ringkas, padat dan cepat." panjang lebar Mak Minah memberi arahan pada anak2nya.

Seminggu lepas tu depa terimalah SMS dari Siti yang bertulis'Standard Chartered'. Tercari2lah kedua suami isteri ni iklan Standard Chartered dan bila jumpa tersenyum le kedua2nya membaca iklan yang bertulis "Besar, teguh dan peramah".. Bahagialah Si Siti rupanya..

Esoknya terima pula SMS Seri yang bertulis 'Nescafe'. Carilah iklan Nescafe dan tersenyum lagi keduanya membaca iklan yang bertulis "Nikmatnya hingga ke titisan yang terakhir" Bahagialah Si Seri rupanya...

Selang beberapa hari kemudian, tiba pula SMS Murni bertulis KFC'. Carilah iklan KFC dan tersenyum keduanya membaca iklan yang bertulis 'Hingga Menjilat Jari'...Bahagialah Si Murni rupanya...

Seminggu berlalu, tiada SMS dari Suri, Mak Minah dan Pak Mat dah risau. Dua Minggu... tak ada jugak.. masuk minggu ke tiga baru sampai SMS dari Suri dengan isi kandungannya "AIR ASIA". Bergegas le Mak Minah cari iklan penerbangan tu sbb tak sabar nak tau apa yg jadi kat anak bongsunya. Bila dibaca. Mak Minah dan Pak Mat terkulat2 tak tau nak senyum atau menangis.. Apa motto iklan itu...?? "7 KALI SEMINGGU..3 JAM SEKALI.. NON-STOP!!"

Monday, September 8, 2008

Only in Malaysia

Gambar-gambar ini diterima melalui mailist yang saya sertai.
















Kompaun JAS negeri banyak tertunggak

Keratan berita ini diterima melalui rakan mailist:

JABATAN Audit Negara mencadangkan supaya tindakan mahkamah dikenakan terhadap pengeluar buangan terjadual yang gagal menjelaskan tunggakan kompaun sehingga tahun lalu sebanyak RM431,300.

Laporan Ketua Audit Negara 2007 berpendapat, tindakan tegas itu penting sebagai amaran kepada pengeluar lain yang tidak mematuhi peraturan. “Pemeriksaan mendapati, tindakan yang diambil hanyalah dengan memberi surat peringatan walaupun ada pengilang yang dikenakan lebih daripada satu kompaun,” kata Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang.

Pengeluar buangan terjadual ialah kilang yang mengeluarkan buangan terjadual dalam proses pengilangan bahan siap seperti minyak pelincir terpakai dan minyakhidraulik terpakai. Statistik menunjukkan Selangor mencatatkan jumlah tunggakan tertinggi dengan RM206,000, diikuti Negeri Sembilan (RM126,000), Johor (RM44,000), Sabah (RM39,000) dan Pulau Pinang sebanyak RM8,000.

Ambrin berkata, pemeriksaan Audit juga mendapati Jabatan Alam Sekitar (JAS) Johor dan Pulau Pinang tidak menyelenggara Daftar Kompaun dengan kemas dan terdapat kompaun yang dikeluarkan tidak direkodkan dalam daftar berkenaan.

Thursday, September 4, 2008

JKKP / DOSH KEDAH DARUL AMAN - 88 Nahas Industri Dalam 8 Bulan

Berita Harian / 03.09.2008
ALOR STAR: Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) Kedah/Perlis mengesan 88 kes kemalangan di tempat kerja di dua negeri berkenaan dalam lapan bulan pertama tahun ini dengan tujuh kematian dicatatkan. Sepanjang tempoh itu, 17 kes kemalangan menyebabkan hilang upaya kekal kepada mangsa, manakala 64 kes lagi membabitkan kecederaan tanpa hilang upaya kekal.

Pengarahnya, Mohd Jais Suratman, berkata pihaknya memandang serius jumlah kes kemalangan yang tinggi direkodkan itu, terutama membabitkan kematian dan ia membuktikan masih ramai majikan mengabaikan aspek keselamatan di premis mereka.

Katanya, sepanjang tahun lalu sebanyak 107 kes kemalangan berlaku di tempat kerja membabitkan empat kematian, enam kes hilang upaya kekal dan 97 kes kecederaan tanpa hilang upaya kekal. "Kebanyakan kes kemalangan di tempat kerja berpunca daripada pihak yang mengabaikan soal keselamatan, sekali gus mengundang risiko kemalangan yang boleh meragut nyawa dan kecederaan parah. "JKKP sentiasa membuat pemantauan di tempat kerja, khususnya di tapak binaan bagi memastikan majikan mematuhi syarat keselamatan yang ditetapkan," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau berkata, semua kes kemalangan di tempat kerja itu disiasat mengikut Akta Keselamatan dan Kesihatan 1994 yang mana jika sabit kesalahan boleh dikenakan denda sebanyak RM50,000 atau penjara dua tahun atau keduanya sekali. Selain itu, tindakan boleh diambil mengikut Akta Kilang dan Jentera 1967 (Pindaan 2007) yang mana jika sabit kesalahan pihak terbabit boleh dikenakan denda sebanyak RM2,000.
Sementara itu, beliau berkata, JKKP sudah menghantar pegawainya menyiasat dua kes pekerja binaan warga Aceh maut apabila terjatuh dari bangunan yang sedang dalam pembinaan di bandar raya ini pada 23 dan 28 Ogos lalu. Dalam kejadian 28 Ogos lalu, buruh binaan warga Aceh maut selepas tergelincir dan terjatuh dari bumbung bangunan pejabat Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang dalam pembinaan di Jalan Tanjung Bendahara, di sini.

Pada 23 Ogos lalu pula, seorang buruh binaan warga Aceh terbunuh selepas terjatuh dari tingkat empat bangunan Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Simpang Kuala di sini, yang juga sedang dalam pembinaan.

Wednesday, September 3, 2008

Ajar kanak-kanak pentingnya mencuci tangan




Ajar kanak-kanak pentingnya mencuci tangan

Oleh Rosmawati Mion / Utusan Malaysia / 2-September-2008

Amalan mencuci tangan perlu diterapkan dalam diri kanak-kanak sejak awal lagi kerana ia merupakan langkah awal dalam menjaga kebersihan diri.

Kepentingan menjaga kebersihan akan membuatkan diri seseorang itu lebih sihat selain mengurangkan risiko terkena jangkitan penyakit khususnya kepada kanak-kanak.

Malah, amalan tersebut juga boleh dijadikan usaha permulaan terbaik dalam melahirkan generasi yang peka terhadap kebersihan diri dan persekitaran.

Menyedari hakikat itu, Reckitt Benckiser (pengeluar jenama Dettol) bersama Pusat Perubatan Pantai baru-baru ini tampil melancarkan Kempen Membasmi Kuman dengan menekankan kepada kebersihan diri melalui amalan mencuci tangan.

Kempen yang dimulakan di Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Bandaraya, Bangsar itu akan diteruskan di 20 buah sekolah di sekitar Lembah Klang.

Menurut Pengarah Pemasaran Reckitt Benckiser (M) Sdn. Bhd., Catherine Tantoco, kempen tersebut dilancarkan bertujuan memberi didikan dan kesedaran kepada kanak-kanak tentang amalan kebersihan diri dan kepentingannya dalam mengurangkan risiko jangkitan ketika berada di rumah mahupun persekitaran.

‘‘Mencuci tangan adalah langkah yang paling mudah, ringkas tetapi berkesan untuk menghalang merebaknya jangkitan penyakit seperti demam selesema, penyakit tangan, kaki dan mulut (HFMD), sindrom pernafasan akut teruk (SARS) dan influenza.

‘‘Apa yang mereka perlukan hanya air, sabun dan keinginan untuk menjadikan ia sebagai amalan dalam diri mereka,” katanya.

Bagaimanapun katanya, kanak-kanak selalunya belajar melalui pemerhatian. Justeru, ibu bapa, guru dan penjaga perlu memainkan peranan aktif sebagai role model kepada kanak-kanak tersebut.

Kajian yang dijalankan di Afrika Selatan juga menunjukkan wujud pengurangan dalam jangkitan penyakit kulit, sistem pernafasan dan gastousus di kalangan kanak-kanak di bawah usia lima tahun seandainya ahli keluarga mereka bersama-sama memainkan peranan aktif dalam memberi didikan berkaitan kebersihan diri.

Malah, soal selidik berkaitan kebersihan yang dilakukan Dettol ke atas 1,000 penduduk di negara ini turut mendapati kebanyakan mereka iaitu 47 peratus bersetuju bahawa mencuci tangan adalah langkah paling berkesan untuk mencegah jangkitan kuman.

Namun, biarpun rata-rata kanak-kanak sebenarnya mencuci tangan mereka terutama sebelum makan, apa yang perlu diteliti adalah tempoh pencucian yang dilakukan mereka.

Sebaiknya, tangan dicuci dalam tempoh 20 saat bagi memastikan ia benar-benar bersih.

Jadi tidak hairanlah, pada kempen di SK Bukit Bandaraya, Dettol mengajar pelajar sekolah tersebut cara yang betul mencuci tangan menerusi tujuh langkah mudah.

Bagi menggalakkan mereka melakukan apa yang dipelajari di kempen berkenaan khususnya mencuci tangan, Dettol turut memberikan gelaran Hero Kebersihan seandainya mereka dilihat sentiasa mementingkan kebersihan ketika disekolah, di samping mempunyai kedatangan penuh di sekolah selama tiga bulan berturut-turut dan menjadi contoh terbaik kepada rakan-rakan mereka.

CONSTRUCTION SAFETY - SCAFFOLDS ACCIDENT (25.08.2008 / 05.30pm / Condo Project, Jalan UK 1/3, Ukay Perdana 2, SELANGOR)

13 selamat terjatuh dari tingkat 12

Oleh turmadzi madun
turmadzi.madun@kosmo.com.my / 26.8.2008


AMPANG JAYA - Belum sampai ajal. Walaupun terjatuh dari tingkat 12 bersama tiang perancah yang runtuh tetapi 13 pekerja kontrak rakyat Bangladesh selamat.
Kejadian mencemaskan pukul 5.30 petang itu berlaku di sebuah kondominium dalam pembinaan di Jalan UK 1/3, Ukay Perdana 2 di sini semalam. Semasa itu semua pekerja tersebut berada di atas tiang perancah yang dipasang dan sedang melakukan kerja-kerja melepa simen di tingkat 12.

Daripada 13 yang terbabit hanya tiga daripada mereka cedera parah. Seorang pekerja yang menyaksikan kejadian tersebut, Ripon Miar (gambar), 28, berkata, ketika kejadian mereka baru sahaja menyambung tugas selepas berhenti rehat satu jam.
"Kejadian berlaku sangat pantas dan kami yang sedang leka bekerja dikejutkan dengan bunyi besi bertindih diselangi dengan jeritan rakan-rakan yang berada di atas perancah tersebut.
"Kami yang sedang memegang peralatan bertukang mencampakkan barang-barang tersebut dan berlari ke arah rakan-rakan yang menjerit meminta pertolongan," katanya yang masih terkejut dengan kejadian itu ketika ditemui di sini semalam.

Seorang penduduk tempatan yang bekerja sebagai kontraktor, Hafiz Masrum, 45, berkata, ketika kejadian dia sedang melakukan kerja-kerja penyambungan paip di bangunan sebelah.
"Sedang saya leka membuat penyambungan, tiba-tiba kedengaran bunyi besi jatuh yang amat kuat hinggakan kami yang berada di bangunan sebelah dapat mendengarnya dengan jelas.


Cuai punca perancah runtuh - Polis
kosmo / 27.08.2008

AMPANG JAYA - Tiada unsur sabotaj atau jenayah.
Itulah yang dapat disimpulkan polis bagi mengulas kejadian 12 pekerja kontrak rakyat Bangladesh yang terselamat selepas terjatuh dari tingkat 12 bersama tiang perancah yang runtuh di Jalan UK 1/3, Ukay Perdana 2 di sini kelmarin.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abdul Jalil Hassan berkata, siasatan lanjut pihaknya mendapati punca kejadian adalah disebabkan oleh tiang perancah yang dipasang pekerja itu tidak kemas lalu mengakibatkan kemalangan.

"Tiada unsur jenayah dan kes itu diklasifikasikan sebagai cuai.
"Polis juga ingin mengesahkan iaitu hanya 12 pekerja sahaja yang terlibat dan bukan 13 seperti yang dimaklumkan semalam (kelmarin) selepas kita membuat semakan lanjut dengan hospital dan pemaju," katanya.

Semalam Kosmo! melaporkan dalam kejadian pukul 5.30 petang, kesemua 12 pekerja tersebut terjatuh ketika sedang melakukan kerja-kerja melepa simen di tingkat 12 bangunan yang dalam pembinaan tersebut.

13 pekerja Bangladesh cedera jatuh tingkat 12
25/08/2008 / Utusan Malaysia
KUALA LUMPUR 25 Ogos – Seramai 13 pekerja warga Bangladesh cedera termasuk tiga daripadanya parah setelah terjatuh dari tingkat 12 sebuah bangunan kondominium yang dalam pembinaan di Jalan UK 1/3 Ukay Perdana 2 di sini petang ini.
Kejadian kira-kira pukul 5.30 petang itu berlaku ketika pekerja terbabit sedang melepa simen pada tiang perancah yang sedang dipasang apabila ia tiba-tiba runtuh menyebabkan kesemua mereka terjatuh.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abdul Jalil Hassan memberitahu, tujuh daripada mangsa dihantar ke Hospital Ampang manakala selebihnya dibawa ke Hospital Kuala Lumpur untuk menerima rawatan.- Utusan.



Utusan Malaysia / 26.08.2008
KUALA LUMPUR 25 Ogos - Seramai 13 pekerja warga Bangladesh cedera termasuk tiga daripadanya parah setelah terjatuh dari tingkat 12 sebuah bangunan kondominium yang dalam pembinaan di Jalan UK 1/3 Ukay Perdana 2 dekat sini petang ini.
Kejadian kira-kira pukul 5.30 petang itu berlaku ketika pekerja terbabit sedang melepa simen pada tiang perancah yang sedang dipasang apabila ia tiba-tiba runtuh menyebabkan kesemua mereka terjatuh.

Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abdul Jalil Hassan memberitahu, tujuh daripada mangsa dihantar ke Hospital Ampang manakala selebihnya dibawa ke Hospital Kuala Lumpur untuk menerima rawatan.
Katanya, siasatan awal polis mendapati kejadian berpunca daripada batang perancah yang patah.

Beliau memberitahu, hanya tiga mangsa parah manakala yang lainnya mengalami cedera ringan.
"Sehingga lewat petang ini, keadaan semua mereka yang mempunyai permit kerja yang sah itu dilaporkan stabil," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.
Sementara itu, salah seorang rakan mangsa, Ripon Miar, 28, ketika ditemui memberitahu, kejadian itu berlaku sebaik sahaja mereka menyambung kerja-kerja melepa simen setelah berhenti rehat selama satu jam.

Katanya, kejadian itu hanya disedarinya apabila terdengar bunyi besi bertindih disusuli jeritan rakan-rakan yang berada di atas perancah tersebut.
"Ketika itu saya sedang bekerja di bahagian lain di bangunan tersebut. Kejadian berlaku sekelip mata dan kami tidak sempat berbuat apa-apa untuk menyelamatkan mereka," katanya yang masih trauma melihat kejadian itu.

Kecuaian: Punca buruh jatuh bangunan
Utusan Malaysia / 27.8.2008
KUALA LUMPUR 26 Ogos - Kecuaian kontraktor dalam aspek keselamatan dikesan punca 12 pekerja buruh Bangladesh terjatuh ketika melepa simen di tingkat 12 di sebuah apartmen kos sederhana di Spring Village, Taman Ukay Perdana 1 di sini petang semalam.

Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) Selangor, Ahmad Fauzi Awang berkata, ketika kejadian, buruh terbabit tidak diawasi oleh mana-mana penyelia sebaliknya hanya seorang buruh binaan warga Indonesia yang mengawasi mereka.
Menurut Ahmad Fauzi, kontraktor apartmen tersebut juga tidak mengikut pelan rekaan bangunan yang asal.
Tambahnya, tindakan akan diambil mengikut Akta Kilang dan Jentera 1967 serta Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1955.
''Namun kita perlu mendapatkan bukti yang kukuh sebelum mengambil tindakan ke atas pihak-pihak yang terlibat,'' katanya ketika ditemui melawat tapak pembinaan apartmen itu hari ini.
Dalam pada itu, JKKP turut merampas beberapa batang besi perancah untuk dijadikan bahan bukti.

Turut hadir dalam lawatan selama tiga jam itu pegawai dari Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB).
Semalam, seramai 12 pekerja binaan tersebut cedera termasuk tiga daripadanya parah setelah terjatuh dari apartmen tersebut menyebabkan enam daripada mereka dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) manakala selebihnya dihantar ke Hospital Ampang untuk rawatan lanjut.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ampang Jaya, Asisten Komisioner Abdul Jalil Hassan berkata, pihaknya akan menjalankan siasatan menyeluruh jika terdapat unsur-unsur jenayah dalam kejadian tersebut.Menurut Abdul Jalil, kesemua mangsa berusia 30-an dan mempunyai pas pekerjaan yang sah.

Berikut disertakan komen-komen daripada rakan-rakan sho:


FROM NIOSH FORUM (IRZAI)
Tengah2 buat persiapan Set Up Booth kat COSH 2008 terdengar berita scaffolding runtuh kat Ukay Perdana. Runtuh dari ketinggian 50 meter! 13 cedera, 3 parah (Tak sedarkan diri) semuanya pekerja asing (Bangladesh & Indonesia) sedang membuat plastering. Latest information diterima mengatakan 2 orang dah 'selamat pergi' …. Sedey bila dengarkan ceriter nie, especially site tersebut di 'jaga' oleh sebuah syarikat PMC yang no # 1 JUARA CIDB / JKKP tahun lepas….baru jer terima piala! So, as a saying…. Sekali dua bolehla disorokkan, tapi tuhan maha adil, ditunjukkan incident / accident yang samasekali takde sape @ mana2 pihak boleh sorokkan! Dari maklumat awal, plasterer nie membuka Cross Brace secara pakat ramai2 waktu kerja2 plastering dalam 3 tingkat sebaris….alamatnya, structure tak dapat tampung berat dan gedebushhhh kebawah….. Malaysia oh Malaysia!!! Sekali air bah, sekali pantai berubah, pastu balik semula ke takuk lama…. (Ps: Dah Merdeka ke kita nie??)
FROM NIOSH FORUM (SYBIRA)
izrai73 say

Latest information diterima mengatakan 2 orang dah 'selamat pergi' …. Sedey bila dengarkan ceriter nie, especially site tersebut di 'jaga' oleh sebuah syarikat PMC yang no # 1 JUARA CIDB / JKKP tahun lepas….baru jer terima piala! So, as a saying…. Sekali dua bolehla disorokkan, tapi tuhan maha adil, ditunjukkan incident / accident yang samasekali takde sape @ mana2 pihak boleh sorokkan! Dari maklumat awal, plasterer nie membuka Cross Brace secara pakat ramai2 waktu kerja2 plastering dalam 3 tingkat sebaris….alamatnya, structure tak dapat tampung berat dan gedebushhhh kebawah….. Malaysia oh Malaysia!!! Sekali air bah, sekali pantai berubah, pastu balik semula ke takuk lama…. (Ps: Dah Merdeka ke kita nie??)

1. Mungkin scaffolding tu tak ada buat pemeriksaan bulanan/mingguan (scaffolding checklist) oleh Scaffold Inspector
macam Tuan Izrai 73 buat.........tapi kalau tak ada budget/fee untuk scaffold inspector macamana? Tak kan depa nak buat FOC, kursus kat ABM boleh lah FOC.

2. Kalau tak ada buat 'scaffolding checklist' pun takkan kawan kita site SHO tak jengah2, tengok2 masa mat bangla tu buat kerja...........

3. Monthly Safety Report - perlu disertakan copy "Scaffolding checklist" & "Cert Scaffold Competent" agar JKKP mendapat info bulanan, pihak JKKP boleh bertanya atau buat siasatan jika ada keraguan berkaitan scaffold di tapak bina tu yg tidak mengikut peraturan.

4. Saya suka kiranya pihak JKKP kerap buat pemeriksaan di tapak bina, kalau boleh secara bulanan, lagi kerap lagi senang kerja SHO pasal management mesti follow punya.

5. Tapi , lastnya buat apa pun kalau ALLAH SWT kata kun fayakun, cekap/bagus/HIRAC/JSA/work permit/etc pun tak dapat nak menolong

CONSTRUCTION SAFETY - EXCAVATION ACCIDENT (Pekerja kontrak parah tertimbus - 1.9.08 / Jitra, KEDAH)

Berita ini saya terima dari rakan mailist:


Timbunan tanah liat runtuh ketika mangsa periksa kabel



ALOR STAR: Seorang pekerja kontrak cedera parah termasuk retak tulang belakang selepas ditimbus tanah liat ketika sedang membuat pemeriksaan kabel elektrik yang dipasangnya di tapak pembinaan sebuah sekolah di Padang Sera, Jitra, kelmarin. Ketika kejadian jam 5 petang itu, Abu Bakar Senawi, 31, bersama seorang rakannya baru saja selesai memasang kabel elektrik di kawasan berkenaan, manakala 28 pekerja lain termasuk beberapa warga asing sedang melakukan kerja di tapak pembinaan berkenaan.

Bagaimanapun, mangsa terperangkap di dalam timbunan tanah liat sehingga paras dada selepas tanah berkenaan tiba-tiba runtuh. Abu Bakar berkata, beliau langsung tidak mendengar sebarang bunyi gegaran atau dentuman mencurigakan dan hanya tersedar sejurus mendapati tanah liat menimbusi hampir separuh badannya. "Bagaimanapun, saya bersyukur kerana terselamat dalam kejadian itu, walaupun pada mulanya saya mengalami kesukaran bernafas selepas sejam berada di bawah timbunan tanah liat," katanya ketika ditemui di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) dekat sini, semalam.

Abu Bakar berkata, dia bernasib baik kerana memakai topi keselamatan ketika melakukan kerja pemasangan kabel elektrik, jika tidak pasti kecederaan yang dialaminya lebih serius. "Enam pekerja lain cuba menarik saya keluar daripada timbunan tanah itu tetapi gagal kerana saya tidak dapat bergerak menyebabkan mereka terpaksa menggali tanah menggunakan cangkul, manakala keadaan saya ketika itu lemah kerana sukar untuk bernafas." katanya. Abu Bakar yang baru setahun bertugas di syarikat kontraktor kecil itu berasal dari Kampung Rambai, Pendang, mempunyai isteri serta empat anak berusia 12 bulan hingga 13 tahun mendapatkan rawatan awal di Hospital Jitra sebelum dipindahkan ke HSB untuk rawatan susulan kerana tulang belakangnya retak. Bagaimanapun, keadaannya dilaporkan stabil walaupun kedua kakinya masih tidak dapat bergerak.
"Doktor memaklumkan hati saya sudah rosak 25 peratus dan ketika ini sedang menunggu keputusan perubatan sama ada ia perlu dibedah atau sebaliknya," katanya.

Tuesday, September 2, 2008

Aku dan COSH 08 KLCC




Setelah gagal menghadirkan diri ke COSH 07 di Genting Highland, akhirnya berjaya juga aku mendaftarkan diri sebagai peserta di COSH 08. Terdetik juga dihati apakah matlamat sebenar ke COSH kali ini.


a) Untuk mendengar idea-idea atau input-input baru


b) Bertemu rakan seperjuangan


c) Menambah kenalan baru


d) Makan angin......bawak family(kena tanya mamu mazlan ni....he he)





Tahniah kepada geng NRG, semua hardcore turun......





Cuba teka mana satu aladin osama................

Sempat lagi berposing sebelum makan....depa kata makanan tak sedap...

Manaf dan zek sedang bergerak ke dewan seminar

Thursday, August 14, 2008

Caj PTPTN satu peratus

Dipetik dari Kosmo 14 -8-2008

PUTRAJAYA - Kabinet semalam bersetuju mengurangkan caj perkhidmatan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) kepada satu peratus kepada semua pinjaman peringkat pengajian berkuat kuasa Jun lalu.

Sebelum ini caj perkhidmatan PTPTN tersebut dikenakan kepada peminjam peringkat siswazah iaitu tiga peratus manakala bagi pascasiswazah pula adalah lima peratus.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, pelarasan kadar baru itu dilaksanakan pada Disember ini dan para peminjam akan menerima kontrak pinjaman baru bermula awal tahun depan.

Apa yang menarik, menurutnya, caj baru itu merupakan kadar rata berbeza dengan kadar berkurang yang diperkenalkan sebelum ini.

"Tetapi pada kadar rata ini, sekiranya pelajar gagal membayar pada tempoh tertentu tiada peningkatan pinjaman berlaku mahupun faedah tambahan dikenakan.

"Berita baik itu diputuskan kerajaan selepas mesyuarat Jemaah menteri pada 6 Ogos lalu," katanya pada sidang media di pejabatnya di sini semalam.

Menurut Mohamed Khaled, enam bulan tempoh diperlukan kerajaan untuk melaksanakan tarikh berkuatkuasanya bagi memboleh satu sistem baru pemprosesan maklumat peminjam diuruskan.

Jelasnya, bagi peminjam yang tidak aktif iaitu jarang atau tidak pernah membuat pembayaran PTPTN tetap menerima kadar baru itu namun mereka bakal dikenakan denda satu peratus.

"Contohnya, jumlah hutang mereka dikira dari tarikh permulaan kontrak bayaran itu sehingga Jun lepas dan ditambah dengan denda satu peratus, kemudian baru kadar baru itu dikenakan," ujarnya.

Beliau juga mengingatkan para peminjam menerima kontrak baru itu nanti supaya menurunkan tandatangannya untuk tujuan pengesahan dan sekiranya gagal mereka akan dikenakan kadar lama

Monday, August 4, 2008

Musim Menuai ....Tiba Lagi



Musim menuai tiba lagi. Pak tani mula senyum menampakkan gigi. Nampak gayanya poket mulalah berisi. Tolak pun dah tak rebah lagi.........................




Aku memang berasal dari keluarga petani. Buat bendang kata orang kedah. Jadi apabila datang musim menuai maka secara tak langsung tempiasnya turut aku rasai.........mengenang kembali zaman kanak-kanak mencari ikan didalam celahan jerami, mengekori bontot mesin padi.




Kelmarin aku pulang ke kampung, sempat juga snap gambar jelapang padi (ramai orang pernah dengar nama tapi tak pernah lihat) kat rumah Tok wan aku. Fungsi jelapang padi ini telah diambil alih oleh kilang-kilang padi komersial. Sudah tidak ramai orang yang menyimpan padi di jelapang lagi. Kesemuanya terus dijual ke kilang-kilang padi. Nak beras...pakat-pakat beli.


Penyakit Chikungunya




Tuesday, July 1, 2008



Berita Harian 1/7/2008


Satu maut, 4 parah trailer rempuh 13 kenderaan


SUBANG: Seorang maut manakala empat lagi parah dalam satu kemalangan membabitkan tujuh kereta, lima motosikal dan dua lori termasuk sebuah trailer di persimpangan lampu isyarat menuju ke Bandar Puchong Jaya dekat sini, semalam.

Dalam kejadian jam 1.45 petang itu, trailer berkenaan dari arah Bandar Kinrara yang dipercayai dipandu laju hilang kawalan merempuh semua kenderaan berhenti di persimpangan berkenaan.

Pegawai Penyiasat Trafik, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya, Asisten Superintendan Mohd Rizal Kamarudin, berkata siasatan awal mendapati, pemandu trailer itu dalam keadaan mabuk menyebabkan dia gagal mengawal kenderaannya.

“Rempuhan kuat itu mengakibatkan semua kenderaan berhenti di persimpangan lampu isyarat rosak teruk, manakala pemandu dan penumpang pula cedera,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian.

Beliau berkata, mangsa yang maut adalah pemandu satu daripada kereta dikenali sebagai Kyaw Lim (gambar), 64, warga Myanmar. “Mangsa maut akibat kecederaan serius pada kepala dan beberapa bahagian badan akibat keretanya terperosok di bawah trailer dan diseret kira-kira 100 meter. Empat lagi mangsa yang cedera parah, semuanya penunggang motosikal belum dikenal pasti identiti dan dihantar ke Hospital Putrajaya dan Serdang untuk mendapatkan rawatan,” katanya.

Sementara itu, Pegawai Operasi Bomba, Penguasa Kanan Zainal Elias Abdul Aziz, berkata pihaknya mengambil masa hampir setengah jam untuk mengeluarkan mayat mangsa tersepit di bawah trailer.

“Kita mengalami sedikit kesukaran untuk mengeluarkan mayat mangsa kerana kereta mangsa terperosok di bawah trailer yang membawa muatan besi waja,” katanya.

Beliau berkata, bomba menerima panggilan jam 2 petang dan tiba di lokasi 25 minit kemudian.

“Tiga jentera dari Balai Bomba Seksyen 7, Petaling Jaya dan Jalan Penchala dengan 20 anggota menyertai operasi itu.

“Kami turut membantu mengawal kesan tumpahan minyak di lokasi kejadian untuk memudahkan kerja memindahkan kenderaan yang terbabit dalam kemalangan itu,” katanya.

Kemalangan itu mengakibatkan kesesakan lalu lintas hampir lima kilometer dari arah menghala ke Puchong dan Bandar Sunway

Thursday, June 5, 2008

PUSAT LATIHAN PERTOLONGAN CEMAS DI TEMPAT KERJA

Berkuat kuasa 2 Mei 2008 Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) tidak akan meniktirafkan Pusat Latihan Pertolongan Cemas Di Tempat Kerja. Pihat industri bebas untuk memilih pusat latihan daripada mana-mana persatuan professional atau pertubuhan bukan kerajaan.

Industri boleh merujuk kepada garis panduan yang sedia ada iaitu ‘Guidelines on First-aid in the Workplace(2nd Edition) 2004’ yang dikeluarkan oleh Jabatan ini dengan tidak mengguna pakai Appendix 1 (Institutions recognized by the Department of Occupational Safety and Health, Ministry of Human Resources, for providing training on First –Aid in the Workplace. Appendix 2 (Course content for First-Aider) masih boleh dirujuk.

Semoga industri akan terus berjaya menyediakan tempat kerja yang selamat dan sihat.


Dr. Christine YSL
JKKP Ibupejabat
28 Mei 2008

Tuesday, June 3, 2008

Mee Udang & Teman Lama

Beriya-iya syariman mengajak aku pekena mee udang di Kg Pulau Sayak, Pantai Merdeka. Dari Kuala Lumpur lagi kami dah set tarikh nak pekena mee ni. Terima kasihla sahabat, next time hang balik kampung, kita pi pekena lagi.

Inilah sahabat yang bermurah hati...he..he (coursemate waktu di UKM dulu


Isteriku dan anakku alif sewaktu menunggu makananan yang dipesan. Alif muka boring jee....




Syariman berserta isteri tercinta (Mereka ni bercinta sejak dari sekolah menengah lagi)



Inilah mee udang Pulau Sayak (besar tak udangnya) RM 10.00 sepinggan


Inilah saki baki bahagian udang yang tidak boleh dimakan (kulit & kepala).

Pertemuan kami sekeluarga memang happening. Banyak cerita-cerita lucu sewaktu di universiti yang diingat kembali. Cuma masa membataskan pertemuan kali ini. Kepada sesiapa yang berhajat hendak ke lokasi ini, kedai makan tersebut terletak lebih kurang 2o meter dari Pusat Penyelidikan Udang Pulau Sayak.

Monday, June 2, 2008

Didik anak cara jaga keselamatan




Sesetengah panduan mungkin nampak remeh tetapi jika dipraktikkan dapat bantu cegah kejadian tidak diingini

KEJADIAN kehilangan dan kemalangan kanak-kanak seperti yang dilaporkan baru-baru ini meningkatkan kebimbangan masyarakat terhadap keselamatan golongan berkenaan ketika di rumah, sekolah, jalan raya dan tempat awam.

Pelbagai kelompok masyarakat dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) memberikan pandangan masing-masing mengenai keselamatan kanak-kanak termasuk mencadangkan pendidikan mengenai keselamatan diri di sekolah seperti keselamatan jalan raya yang sudah diajar di sekolah rendah..

Selain itu mendidik kanak-kanak mengatakan `tidak' kepada orang yang tidak dikenali dan dirasakan berpotensi membahayakan mereka.

Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan syarikat korporat tampil memberikan beberapa panduan mengenai keselamatan kepada kanak-kanak sama ada di rumah, sekolah, jalan raya dan tempat awam.

Sesetengah panduan itu mungkin nampak ringan kepada sesetengah orang, namun jika dipraktikkan ia dapat membantu mencegah kejadian tidak diingini.

Naib Presiden Persatuan Perlindungan Kanak-Kanak Malaysia yang juga Pensyarah Kanan, Fakulti Undang-undang Universiti Malaya (UM), Dr Farah Nini Dusuki berkata, pendidikan keselamatan diri perlu di ajar pada peringkat awal kanak-kanak seperti di taman asuhan dan didikan kanak-kanak serta prasekolah.

Katanya, ibu bapa juga perlu mendapatkan ilmu bagaimana mendidik anak masing-masing menjaga keselamatan diri .

“Cara mendidik kanak-kanak memerlukan pendekatan berbeza kerana dikhuatiri maksud yang disampaikan tidak diperoleh kanak-kanak,” katanya.

Beliau berkata, pada masa sama, modul pendidikan keselamatan diri perlu diperkenalkan di peringkat sekolah rendah selain dasar perlindungan kanak-kanak memastikan hak dan keselamatan kanak-kanak terjamin di negara ini.

“Dasar tidak membenarkan mereka yang ada rekod jenayah termasuk keganasan dan jenayah seksual tidak bekerja dalam sektor membabitkan kanak-kanak seperti pengasuh, guru dan pengawal keselamatan di sekolah atau taman asuhan kanak-kanak,” katanya.

Menganggap kesedaran orang ramai mengenai keselamatan kanak-kanak semakin tinggi sejak kebelakangan ini, katanya kesedaran sudah ada di kalangan pihak sekolah dan ibu bapa namun ada ruang yang perlu diperbaiki bagi menjamin keselamatan kanak-kanak di negara ini.


Panduan Keselamatan Diri Kanak-kanak di Sekolah

Beritahu anak anda, jika ingin ke tandas, jangan pergi berseorangan. Minta kebenaran guru untuk membawa seorang rakan bagi menemaninya. Cara ini amat membantu dalam hal kecemasan seperti terjatuh di dalam tandas di mana rakan tadi dapat kembali dan memaklumkan kepada guru. Lebih utama cara ini dapat mengelakkan anak-anak dari gangguan “penjenayah" yang mungkin mengambil peluang terhadap anak-anak yang berjalan atau berada di tandas bersendirian.


Beritahu anak anda jika diminta untuk bertemu guru selepas kelas, pastikan anak anda ditemani seorang rakan lagi. Jangan biarkan mereka "bersendirian" menemui guru terbabit.


Maklumkan kepada anak-anak tempat yang boleh dan tidak boleh mereka pergi sama ada di dalam dan di luar sekolah. Contohnya bangunan stor, bangunan lama, tempat yang jauh dari pandangan umum perlu mereka jauhi.


Maklumkan anak anda, jangan bercakap atau menerima sesuatu dari orang tidak dikenali, walaupun orang yang memanggil menggunakan namanya. Ingatkan anak-anak, bahawa orang yang tidak dikenali boleh memanggil nama mereka kerana anak-anak memakai tag nama pada baju yang mudah dilihat siapa saja. Ingatkan juga bahawa panggilan nama tidak bermakna si pemanggil adalah orang dikenali.


Pesan pada anak-anak, jika diganggu jauhkan diri dengan segera seperti lari. Jika terus diganggu atau dalam kecemasan minta anak-anak jerit "API!!!"... "API!!!"... "API!!!". Ini kerana jeritan "api" lebih menarik perhatian orang di sekeliling berbanding jeritan meminta tolong.

Panduan keselamatan diri di rumah - (Persatuan Bomba dan Penyelamat Sukarela Malaysia (MVFRA)

Memasak memang menyeronokkan bagi kanak-kanak namun ibu bapa perlu mengawasi aktiviti jika anak-anak mengendalikan dapur.


Pakai pakaian berlengan pendek - lengan panjang mudah disambar api


Nasihatkan kanak-kanak menggunakan pelapik untuk mengangkat periuk panas


Keselamatan di bilik mandi juga penting, justeru jangan biarkan anak berumur di bawah enam tahun mandi berseorangan


Periksa suhu air terutama bilik mandi yang menyediakan alat pemanas air


Masa mandi sepatutnya menjadi masa yang menggembirakan dan ibu bapa cuba pastikan tiada benda licin yang boleh menyebabkan kanak-kanak terjatuh


Jangan biarkan air bertakung dalam baldi atau besen, bagi mengelakkan kanak-kanak berumur di bawah empat tahun tersungkur di dalamnya dan lemas


Perkara Mengenai Tubuh Badan - Women's Centre for Change Penang (WCC)

Kanak-kanak perlu diajar menghormati dan menyayangi tubuh mereka. Beritahu mereka ada peraturan tertentu mengenai perkara yang boleh dibuat oleh orang dewasa ke atas mereka.

Adalah penting untuk menekankan kepada mereka mengenai cara sentuhan yang betul dan salah. Kerap kanak-kanak dapat menilai sama ada sesuatu sentuhan ini betul atau salah dengan mempercayai dan mendengar perasaan mereka. Ini tubuh saya. Tubuh saya istimewa dan penting. Saya perlu menyayangi dan menjaga tubuh badan saya.

Anda boleh mengajar anak anda yang bahagian badan yang ditutup oleh baju dalam mereka dipanggil bahagian kemaluan. Bahagian ini adalah kepunyaan mereka dan tidak boleh disentuh oleh sesiapa saja tanpa kebenaran. Beritahu mereka yang bahagian kemaluan ini boleh disentuh hanya untuk tujuan kebersihan dan perubatan contohnya pemeriksaan doktor.

Perbendaharaan kata yang sesuai untuk bahagian badan.

Gunakan kata-kata yang betul bagi bahagian badan seperti zakar, faraj dan buah dada. Elak daripada menggunakan nama-nama lain seperti "pok-pok" (faraj) dan "ku-ku" (zakar).

Rencana ini ditulis oleh Rohaniza Idris (Berita Harian)

roha@bharian.com.my

Penjagaan Kesihatan Mental di Tempat Kerja

BERITA HARIAN / 02.06.08

KUALA LUMPUR: Majikan perlu menggunakan jawatankuasa keselamatan dan kesihatan pekerjaan yang sedia wujud bagi mempromosi penjagaan kesihatan mental di tempat kerja masing-masing, kata Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Kebangsaan, Tan Sri Lee Lam Thye.

Majikan perlu sedar bahawa kegagalan memastikan kesihatan mental dan psikososial di tempat kerja bukan sahaja akan menjejaskan individu tetapi juga produktiviti, katanya dalam satu kenyataan.

Beliau yang juga Penaung Persatuan Kesihatan Mental Malaysia, berkata kerajaan perlu membezakan golongan kurang upaya dengan pesakit mental.

Ini kerana undang-undang sedia ada tidak membenarkan pesakit mental menerima sebarang faedah dan kemudahan, katanya.

"Mereka yang disahkan sebagai pesakit mental tidak boleh menerima pencen ibu bapa atau pasangan mereka yang sudah meninggal, di bawah skim Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso),” katanya.- Bernama

Thursday, May 29, 2008

Tidak Berdaftar Salah Siapa

Kisah kilang seperti ini yang tidak berdaftar dengan DOSH salah siapa?

IPOH: The state government is puzzled how a calcium carbide factory in Simpang Pulai was allowed to operate without any safety checks conducted since it opened two years ago.An Indian national was seriously injured during an explosion at the factory on Thursday night.

Perak Health, Environment and Human Resources Committee chairman A. Sivanesan said the factory was not registered with the Department of Occupational Safety and Health (DOSH).
“DOSH and the respective authorities are at fault for allowing the company to operate without any safety checks conducted since it opened in June 2006,” said Sivanesan, who visited the factory yesterday.

He said the explosion could have been due to a leak in one of the cylinders in the storage area or a faulty wiring system of the switchboard there.
“The finding is still preliminary and inconclusive at this point,” he added.
He also raised the question of whether B. Ganeson, a 22-year-old Indian national who was hurt in the explosion had been given sufficient training.

The factory’s assistant general manager Ting Chien Cher, who was at the site, ruled out faulty wiring system as the cause of the explosion.He said if Ganeson’s family members wanted to fly over from India, they would pay for their travelling expenses and accommodation.
“Ganeson will also receive about RM20,000 from the Foreign Workers Compensation Scheme under which he was covered,” he added.

Kemalangan Melibatkan Kren Bergerak Beroda


Dipetik dari DOSH Alert:


Pada 17/01/2008 lebih kurang jam 3:00 petang,satu laporan kemalangan telah dibuat melalui telefon yang melibatkan sebuah kren bergerak beroda(Model: Tadano;PMA 9284)dengan beban kerja selamat maksimum 45 tonnes. Kemalangan itu berlaku di tapak cadangan projek Putra Square, Kuantan, Pahang. Semasa kemalangan itu beberapa orang pekerja sedang menjalankan kerja untuk memindahkan dan mengalihkan dua unit transformer kelokasi yang baru didalam kawasan bangunan.

Kesemua kaki kren bergerak beroda itu telah dikeluarkan dan ditupang pada kepingan-kepingan kayu yang diletakkan di atas lantai tanah. Satu daripada empat kaki kren didapati bertupang di atas kepingan kayu yang terletak di atas culvert parit.

Semasa proses persediaan untuk mengangkat transformer seberat 4,150 kgs, tiba-tiba culvert berkenaan telah pecah dan mengakibatkan kepingan kayu beserta kaki kren telah terperosok ke dalam culvert.

Siasatan kejuruteraan forensik yang dijalankan ke atas kemalangan itu telah mendapati bahawa culvert telah pecah kerana tidak dapat menahan beban yang timbul daripada operasi persediaan untuk pengangkatan transformer. Akibatnya, kren bergerak itu telah senget dengan serta merta dan blok penyangkuk telah terhayung dan terkena seorang pekerja. Beliau yang tersepit di antara hayunan blok penyangkuk dan transformer mengalami kecederaan parah dan meninggal dunia.

Adalah dinasihatkan bahawa amalan kerja selamat berikut dipatuhi untuk semua aktiviti pengangkatan beban dengan kren bergerak beroda:

1.Pengenalpastian risiko ke atas persekitaran di mana kren ditempatkan sebelum aktiviti kerja mengangkat barang-barang hendaklah dijalankan sebagai langkah keselamatan.

2.Pemandu kren hendaklah dapat melihat dengan jelas kedudukan pekerja yang menjalankan kerja dan beban yang diangkat.

3.Setiap kaki kren bergerak hendaklah bertupang di atas asas yang kuat, kukuh dan bersaiz yang bersesuaian. Jikalau kayu digunakan, ianya hendaklah daripada spesifikasi yang tidak mudah reput bila terdedahkan kepada kelembapan.

4.Kren bergerak beroda hendaklah diletakkan di atas tanah yang kukuh,mampat dan permukaan rata.

5.Melantik signalman berpengalaman, terlatih dan berkeupayaan dalam memberi maklumbalas sertamerta kepada pemandu kren bergerak mengenai sesuatu keadaan berbahaya yang timbul semasa proses pengangkatan beban dijalankan.

6.Pemandu kren yang dilantik hendaklah mempunyai Sijil Pendaftaran Pengendalian Kren dengan Jabatan.

7.Kemalangan seperti ini dapat dielakkan sekiranya majikan mempraktikkan sistem kerja yang selamat dan sihat.

8.Maklumat lanjut berhubung penggunaan selamat dengan kren bergerak beroda, boleh dicapai menerusi hyperlinks seperti berikut:


http://www.labor.state.ny.us/formsdocs/wp/cr23Subpart8.pdf

http://www.cdc.gov/niosh/docs/2006-142/pdfs/2006-142.pdf

http://www.nclabor.com/osha/etta/indguide/ig20.pdf

http://www.worksafebc.com/news_room/news_releases/assets/nr_07_01_12/
crane_accidents_mobile.pdf

http://www.psac.ca/pdf/boom1.pdf

http://www.hazardinfo.com/Crane%20Research%20Study%20-%20Print%20
Format.pdf

http://www.orosha.org/pdf/rules/division_3/div3n.pdf

http://www.doli.state.mn.us/pdf/05_fatal_log.pdf

Wednesday, May 28, 2008

Mengapa Perlu Ambil Risiko



YAN: Orang ramai di sekitar kawasan ini masih menggunakan air dari bukit di tepi jalan di Tanjung Jaga dekat sini, sebagai sumber minuman walaupun Jabatan Kesihatan sudah mengesahkan ia tercemar dengan kuman 'e-coli'.Tinjauan Berita Harian di kawasan itu, kelmarin, mendapati ramai pemandu memberhentikan kenderaan mereka di tepi jalan untuk menadah air bagi dibawa pulang ke rumah.

Seorang peniaga dari Pendang, Sharif Awang, 65, mendakwa keluarganya sudah menggunakan air itu untuk minuman sejak beberapa tahun lalu tanpa mengalami sebarang masalah kesihatan.Beliau yang membawa 20 tong plastik yang setiap satu boleh diisi empat liter air berkata ia adalah untuk bekalan selama sebulan."Setiap bulan saya datang ke sini untuk mengambil air yang keluar dari mata air ini kerana percaya ia mempunyai khasiat seperti air mineral."Kami sekeluarga sudah menggunakannya sejak beberapa tahun lalu dan setakat ini tiada masalah," katanya ketika ditemui di sini.

Sebelum ini, air berkenaan mengalir melalui rekahan tanah di lereng bukit di situ, tetapi kini penduduk lebih mudah menadahnya kerana ada pihak yang memasang paip.Sharif berkata, setiap hari ramai penduduk sekitar kawasan ini datang untuk menadah air itu menyebabkan ada kalanya mereka terpaksa berbaris panjang.

Sementara itu, seorang penduduk di situ, Shafie Sudin, 38, berkata, sejak kampung berkenaan menikmati bekalan air paip, bilangan mereka yang mengambil air di lereng bukit itu sudah berkurangan."Bagi penduduk kampung ini kita lebih selesa menggunakan air paip kerana kemudahan itu sudah ada."Sebelum ada air paip dulu, memang kita mengambil air dari lereng bukit berkenaan," katanya.

Sementara itu, Pegawai Kesihatan Daerah Yan, Dr Hanizah Mohd Sultan, ketika dihubungi berkata, sebelum ini pihaknya sudah meletakkan papan tanda yang memaklumkan supaya penduduk jangan mengambil air untuk minuman di situ kerana dikhuatiri akan menjejaskan kesihatan.Katanya, ini kerana ujian sebelum itu mendapati ia tercemar dengan kuman `e-coli' yang mungkin berpunca daripada najis.Namun beliau berkata, papan tanda itu dibuang pihak tertentu dan penduduk terus mengambil air berkenaan.Baru-baru ini kita mengambil sampel air di situ untuk menjalani ujian di Jabatan Kimia dan keputusannya masih belum diperoleh."Saya nasihatkan orang ramai supaya tidak meminum air itu kecuali selepas di masak kerana kebersihannya diragui," katanya.

Thursday, May 22, 2008

Nak Ramaikan Pengunjung Blog Anda

Free online advertising

Saya tidak pasti samaada trafficdigger ini mampu untuk meramaikan pengunjung ke blog ini. Tetapi tidak salah jika anda semua turut mencuba.........

Wednesday, May 21, 2008

Ahmadinejad, Singa Baru Dunia Islam


Cuti umum sempena hari Wesak telah saya habiskan dengan membaca sebuah buku bertajuk : Ahmadinejad, Singa Baru Dunia Islam. Saya tertarik dengan petikan kata yang dipaparkan didalam buku tersebut iaitu"Sekiranya dunia melihat nuklear ini keji dan kami tidak boleh menguasai dan memilikinya, mengapa kamu pula yang memilikinya? Sekiranya teknologi nuklear ini baik untuk kamu, mengapa kami tidak boleh juga menggunakannya?"
Membaca buku ini pasti membuat kita akan lebih mengenali siapakah insan bernama Ahmadinejad. Diolah dengan perkataan-perkatan yang mudah, buku ini sesuai untuk bacaan umum.

Tuesday, May 13, 2008

Nicol David Juara Lagi


Nicol David seperti diduga telah menepati ramalan untuk menggapai kejuaraan buat kali ketiga di Kejohanan Terbuka British 2008. Kejayaan tersebut dicapai setelah mencatatkan kemenangan 'straight set' keatas Jenny Duncalf dari England.
Keputusan perlawanan;
(1)Nicol David (Mas) bt (5)Jenny Duncalf (Eng)
9/1, 10/8,9/0 (40)m
Sumber:http://www.britishopensquash.com/

Monday, May 12, 2008

Kadar Kemalangan Tempat Kerja Turun

KEMALANGAN TEMPAT KERJA TURUN

UTUSAN MALAYSIA 29 April 2008
PUTRAJAYA 28 April - Kadar kemalangan di tempat kerja di negara ini pada 2007 menurun iaitu sebanyak 56,321 kes berbanding 58,321 kes pada 2006.

Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP), Datuk Dr. Ir Johari Basri berkata, daripada jumlah itu sebanyak 38,657 kes berlaku di tempat kerja manakala 17,683 kes lagi dalam perjalanan untuk bekerja.Kata beliau, kedua-dua bentuk kemalangan itu turut menunjukkan penurunan berbanding 2006 iaitu masing-masing men- catatkan 40,617 kes dan 17,704 kes.''Walaupun kes kemalangan di tempat kerja menurun namun majikan dinasihatkan supaya meningkatkan kesedaran mengenai keselamatan dalam kalangan pekerja,'' katanya.

Beliau ditemui pemberita selepas menghadiri Majlis Sambutan Hari Sedunia bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 2008 yang dirasmikan oleh Ketua Setiausaha Kementerian Sumber Manusia, Datuk Thomas George di sini hari ini.Turut hadir Pengurus Besar Kanan Perkeso, Dr. Mohd. Azman Aziz Mohamed.

Sehubungan itu, Johari berkata, JKKP bersama Kementerian Sumber Manusia dan Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (NIOSH) telah mengarahkan para majikan untuk memberikan latihan keselamatan berterusan kepada pekerja bagi mengenal pasti risiko kemalangan.Kata beliau, pemantauan dan pemeriksaan akan dilakukan ke atas majikan bagi memastikan tidak ada majikan yang ingkar bagi arahan tersebut.''Jika didapati kemalangan berlaku disebabkan kekurangan latihan, majikan terbabit akan diambil tindakan di bawah Seksyen 15 Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSHA) 1994."Jika disabitkan kesalahan, majikan boleh didenda sebanyak RM10,000 atau dua tahun penjara," katanya.

Menurut Johari, sebanyak 2,729 siasatan telah dijalankan sepanjang tahun lalu dengan 4,873 notis dikeluarkan kepada majikan, 215 (majikan) dikenakan kompaun serta 108 daripadanya telah didakwa di mahkamah.

Pada majlis itu, mereka yang terlibat dalam kemalangan ketika bekerja menerima sumbangan dan pampasan daripada Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).Perkeso memperuntukkan sebanyak RM1.1 bilion pada tahun lalu bagi tujuan itu berbanding RM959 juta pada 2006.Seramai 800 peserta terdiri daripada majikan dan pekerja menghadiri majlis itu bagi mendengar taklimat keselamatan, motivasi dan berkongsi pengalaman yang dianjurkan oleh Majlis Negara bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan, Kementerian Sumber Manusia; JKKP; Perkeso dan NIOSH

56,339 KES NAHAS PEKERJA TAHUN LALU
BERITA HARIAN 29 April 2008
PUTRAJAYA: Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) merekodkan 56,339 kes kemalangan pekerja sepanjang tahun lalu, menurun 3.4 peratus berbanding 58,321 kes pada 2006. Ketua Pengarahnya, Datuk Dr Johari Basri, berkata daripada jumlah itu, 38,657 kes membabitkan kemalangan di tempat kerja, manakala 17,682 kes dalam perjalanan ke tempat kerja.

Beliau berkata, pihaknya masih belum berpuas hati dengan komitmen majikan berkaitan penyediaan latihan dan kod amalan keselamatan walaupun peratus kes kemalangan di tempat kerja menurun.“Kita akan meningkatkan pemantauan dan pemeriksaan di setiap sektor pekerjaan termasuk perindustrian dan perkilangan bagi memastikan tidak ada majikan bersikap sambil lewa terhadap penyediaan latihan dan kod amalan keselamatan pekerja. “Kita memerlukan kerjasama majikan bagi meminimumkan kemalangan di tempat kerja pada masa depan,” katanya pada sidang media selepas perasmian Sambutan Hari Sedunia Bagi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 2008 peringkat Kebangsaan, di sini, semalam.

Sambutan tahun ini bertemakan ‘Kehidupan Saya, Pekerjaan Saya, Tempat Kerja Saya Selamat - Pengurusan Risiko di Tempat Kerja.Majlis dirasmikan Ketua Setiausaha Kementerian Sumber Manusia, Datuk Thomas George mewakili Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam. Hadir sama, Pengerusi Institut Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan Negara (Niosh), Tan Sri Lee Lam Thye.

Johari berkata, pihaknya tidak teragak-agak memberi notis amaran kepada majikan yang ingkar dan mengabaikan tanggungjawab keselamatan pekerja. Katanya, sepanjang tahun lalu, JKKP mengeluarkan 4,873 notis amaran, 215 kompaun terhadap 2,729 majikan gagal menyediakan latihan dan kod amalan keselamatan mengikut Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (OSHA) 1994 serta mendakwa 108 majikan.

NRG @ OSH Talk


Seperti yang dirancangkan, North Region Group telah berjaya menganjurkan OSH Talk bertempat di Auditorium PERKESO, Seberang Jaya. Ribuan terima kasih kepada En. Harun atas kemurahan hati membiayai tempat yang selesa ini.


Sambutan warga-warga pengamal OSH di wilayah Utara ini amat baik terhadap program ini. Hampir 35 orang telah berjaya mengagahkan diri mereka untuk hadir ke majlis ini.



En. Mapis dengan tajuk "OSH Management in Electronic Manufacturing

Macam-macam yang diperkatakan oleh En. Mapis

Pengamal OSH wilayah Utara yang hadir

En. Dzarul Azwa pensyarah dari UITM Perak membentangkan "Campus Safety"

En. Zul (Penasihat NRG ) sedang memberikan ucapan penutup.

Kepada mereka yang tidak berkesempatan menghadirkan diri, NRG akan mengadakan OSH Talk pada bulan hadapan skop tajuk yang berlainan pula.

Friday, May 9, 2008

Anda Stress?

Setiap orang pasti mempunyai masalah dan seterusnya menjadi penyebab kepada stress. Masalah kerja, masalah keluarga, masalah kewangan,masalah kawan-kawan dan masalah persekitaran. Sebagai insan biasa kita tidak dapat lari daripada masalah dan stress.


Marilah kita amalkan doa dibawah ini. Moga dengan izin Allah stress yang kita hadapi akan dapat dikurangkan.



Monday, April 28, 2008

Pertandingan Mencari Harta Karun PPSB

Berbekalkan motto "redah je" saya dan teman sekerja mendaftarkan diri untuk mengikuti program "Mencari Harta Karun"anjuran Kelab Sukan di tempat kerja. Ditambah pula dengan reputasi rakan sekumpulan yang ada diantara mereka pernah menjadi naib juara pertandingan tersebut pada edisi yang terdahulu, semangat ini menjadi semakin berkobar-kobar. Ikuti komentar sepanjang pertandingan tersebut:



Jam 7.30 sampai ke Rumah Kelab di Jalan Anson, Penang (Abg Nazri siap berposing lagi) Dapat nombor 4 (tarak ong ooo).

Acara tampal pelekat kereta (sedihnya dapat nombor ni)

Acara senamrobik bermula jam 8.00 pagi. Ramai jugak yang mengambil bahagian. Mungkin teruja dengan instructor yang didatangkan khas (tak gitu en. Kamal)


Urusetia yang turut berpoco-poco



Bersedia untuk bermula pada jam 9.00 pagi



Juruarah (abg Malik sedang membelek panduan)



Disebabkan memberi tumpuan 100 peratus kepada mencari harta karun, saya tidak sempat mengambil beberapa keping sepanjang acara tersebut berlangsung (driver mana boleh bawa kereta sambil ambil gambar)

Walaupun sasaran mendapat tempat terbaik tersasar jauh (cuba lagi tahun hadapan) kenangan yang diperolehi amat bermakna.

Kepada team 'redah je' tahun depan kita cuba lagi. Mungkin tahun ini bukan rezeki kita. Anyway u all semua memang best.