Friday, February 15, 2008

Ingatan Kepada Petugas PRU 12- Aspek OSH Jangan Diabai..

Siratan kali ini memetik nukilan seorang sahabat melalui group maillist yang saya terima:

Amaran OSH kepada semua parti politik


(Siratan ini tidak menjurus khusus ke mana-mana parti politik masa kini - penyirat blog)

Malam semalam dalam perjalanan dari dalam kampus saya terserempak dengan beberapa "kumpulan" yang sedang bergelut memasang bendera-bendera parti yang mengupah mereka. Ada dari parti pemerintah (sebelum hari semalam kini sudah dibubar!) dan ada juga dari parti pembangkang. Suasana malam yang kelam, pakaian mereka yang seorang pun tiada bercahaya (baju pantul cahaya) dan hanya
menggunakan lampu suloh yang lebih terang kalau menggunakan api pelita.

Itulah hakikatnya "pekerja-pekerja" upahan musim pilihanraya ini. Dari semuda usia remaja atau pelajar belasan tahun hinggalah mereka yang bercicit piut. Ada yang semata-mata menaguk air yang keruh cuba menambah wang sesen dua dan ada yang semata-mata kerana fanatik dengan parti yang disokong. Ada juga yang "melabur" tenaga empat kerat dengan harapan jasa budi akan dikenang kemudian hari.

Walau apapun yang dikejar atau diihajati, mereka ini adalah "pekerja" walaupun sekadar "janji-terima" sebagai seorang pekerja sesebuah parti hanya sebutan manis di mulut tanpa sebarang kata bertulis. Apa yang pasti "majikan" mereka tidak kiralah dari mana parti politikpun mesti bertanggungjawab terhadap pekerja-pekerja ini.


Dalam keghairahan memasang poster, yang biasanya dilakukan di waktu malam, tiada yang ambil peduli tentang keselamatan diri. Tidak kira tiang lampu atau batang pokok, semuanya boleh dipanjat. Tidak kira bumbung bangunan atau benteng tinggi, semuanya boleh dipanjat. Tiada "harness", tiada lampu suloh, tiada peralatan seperti tangga atau sebagainya. Semuanya ada duit boleh jadi. Ada yang berkaki ayam, ada yang tangan kosong.

Semuanya kerana duit ataupun kerana kefanatikan parti yang disokong.

Kepada "majikan-majikan" mereka yang akan menang atau akan kalah dalam pilihanraya ini, jagalah keselamatan dan kebajikan "pekerja-pekerja" anda ini.

Kepada "pekerja-pekerja" ini, harga nyawa dan keselamatan anda.

lukmanw@uum.edu.my

No comments: