Friday, October 7, 2011

Himpunan Komen Berkaitan Kren Menara Tumbang

Pembaca semua,

Dipetik dari rangkaian mailinglist. Sekadar perbahasan berbentuk ilmiah untuk kepentingan semua:

Dari gambar yang dikemikakan, ada beberapa perkara yang boleh kita buat kesimpulan.
base terlalu kecil. Dalam design 5M x 5M x 1.5M, dalam praktik tinggal 4M x 4M x 1M saja. tapi ini nampak jauh lebih kecil, mungkin dalam design PE telah tidak mengambil kira macam-macam loading, terutama loading angin. Ada khabar angin, ada angin kencang yang telah menyebabkan kren ini runtuh. Untuk mobile crane, tidak boleh mengangkat beban kalau angin > 20 kph.
Kalau base kecil, base perlu diikat kepada piling kat bawah. Ni tak nampak apa-apa piling. Macam pokok dengan akar tunjang (tap root) tidak akan mudah tumbang bila dibandingkan dengan pokok yang tiada akar tunjang. Kalau dilihat sekeliling, belum ada satu piling pun dibuat.
Kren diperkuat dengan tie back kepada bangunan yang sedang dibina. Ini bangunan belum dibina, crane sudah mencapai 60 meter, atau hampir 20 tingkat! Kena lihat design, berapa tinggi kren ini dibolehkan "free-standing".
Sebelum kren boleh digunakan, DOSH akan membuat load test. Dalam load test akan nampak apakah kren ini stabil atau tidak. Pada hemat saya, dalam hal ini, load test jelas belum dibuat.
Untuk kren menara, design kren harus diluluskan oleh DOSH sebelum ia dipasang. Design mesti mengambilkira calculation yang dibuat oleh PE civil. Pemasangan kren mestilah dilakukan oleh registered erector.

Ir Daud Sulaiman
NIOSH Bangi


Kren tu ada tied up to another structure tak? Nampak mcm independant structure.

Salam n slmt pagi,

Apa yg dipraktikkan utk foundation tower crane mmg perlu diperiksa olah JKKP setelah PE design dikeluarkn..Spt di tpt sya, piling adalah wajib n pile cap yg dibina adlh mengikut height tower crane trsebut. Mengikut gambar, sy tgk tiada mslh dgn pile cap cuma, piling trsebut telah patah n kemungkinan ianya telah patah ketika aktiviti piling lg..
Walaupn PDA test telah dibuat tp bab ni yg rmai kontraktor atau consultant yg memasang tower crane ni di'adjust'..
Sekadar pndangan shj..

FROM NIOSH FORUM = CRANE SAFETY OPERATION (R&S)

Recently banyak kes kemalangan berlaku yang melibatkan skylift (Melaka) dan Tower Crane (Penang). Semakin banyak persoalan diwujudkan mengapa ianya terjadi sedangkan segala aspek safety telah diambil kira (Yea ker?). Kesemua jentera ini jelas mempunyai fitness certificate (PMA) mereka sendiri. Thus, persoalan yang wujud mengapa ianya terjadi, terutamanya apabila tapak tower crane itu sendiri terangkat keluar dari foundation dia!

Dalam aspek lifting, sesuatu load akan ditentukan oleh riggers dan kesesuaian teknik mengangkat akan ditentukan sebelum sesuatu load tersebut dibenarkan diangkat. Sesuatu crane juga dipasang dengan overload switch dimana, switch breaker akan berfungsi apabila excessive load diangkat. Still, terdapat ramai operator / kontraktor mematikan (bypass) switch ini bagi 'memudahkan' kerja mengangkat melebihi had beban. Namun, bagi kes kren failure, ini akan menyebabkan mast (Tiang) ataupun boom (Lengan) crane tersebut patah atau cable lum putus. So, persoalannya mengapa sampai tapak foundation terangkat sedangkan design tapak tersebut akan dilakukan oleh PE (Jurutera professional) dan ianya juga akan diperiksa oleh JKKP sebelum mast dasar dipasang? Adakah spesifikasi foundation crane tersebut dibina mengikut spesifikasi yang dibenarkan? Adakah ianya diuji mengikut spec yang diperlukan?

Sekiranya angin menjadi persoalan, maka angin juga merupakan satu aspek yang perlu diambil kira dalam pengoperasian crane, namun faktor sehingga menyebabkan kren jatuh....its too much! So....lets just wait and see what are the findings from 2 accidents happen in our 1 Malaysia nation!

nak kene tengok PE Drawing...tapi biasanya tapak tower crane ade piling....mcm tempat saya ...ade 4 batang piling... menggunakan 5 tan kerangka besi...gred 40 konkrit....tu yg pe cakap la....

tapi yg dlm gambar tu pasai apa kecik sgt tapak bawah dia....dan takde piling.....dimana silapnta..adakah PE yg salah perkiraan, atau pihak yg meluluskan tapak atau kontraktor yg buat tak ikut spec...

ntah la..sy pon bukan ade pengalaman power dlm bab pemasangan tower crane ni...mungkin otai2 lain ade pendapat yg belih bernas....


maybe boleh mula start dgn procedure pemasangan & operasi crane.
operasi crane required inspection & registration dari JKKP kan?

I'm not very familiar with tower crane. Anyone dari tapak bina yang boleh share prosedur pemasangan tower crane.
kalau tgk dari pic, base tower tu boleh sampai terangkat keluar. tanah lembut ke?

kalo footing pad tower leh tercabut, mana calculation Ir??? takde piling ker??

No comments: