Wednesday, November 10, 2010

Mesin Pengumpulan Habuk Meletup (Dust Collector Meletup)




Dipetik dari KOSMO


Oleh RIZAM ZAKARIYA
mohdrizam@kosmo.com.my


PERAI - Lapan pekerja sebuah kilang membuat rim motosikal, Excel Rim Sdn. Bhd. di Tingkat Perusahaan Enam, Kawasan Perindustrian Perai di sini cedera apabila sebuah mesin pengumpulan habuk (dust collector) di kilang itu meletup secara tiba-tiba semalam.
Dalam kejadian pada pukul 10.15 pagi itu, letupan yang didakwa bagaikan letupan bom itu turut mengakibatkan kebakaran kecil di sekitar mesin pengumpulan habuk terbabit.
Turut mengalami kerosakan ialah sebahagian bumbung dan ruang pejabat kilang berkenaan.
Dua buah kilang lain yang terletak dalam jarak kira-kira 100 meter di hadapan kilang membuat rim motosikal itu turut rosak. Salah sebuah daripada kilang itu rosak teruk di bahagian hadapannya apabila hampir keseluruhan cerminnya pecah.
Namun kira-kira 70 lagi pekerja kilang yang sedang bekerja semasa kejadian itu tidak cedera.
Tinjauan Kosmo! di lokasi kejadian mendapati terdapat beberapa serpihan besi dipercayai daripada mesin pengumpulan habuk yang pecah dan melayang ke merata-rata tempat sehingga ada yang sampai ke seberang jalan yang terletak 50 meter dari lokasi kejadian.
Penolong Pengarah (Operasi) Bomba dan Penyelamat Pulau Pinang, Mohd. Razam Taja Rahim berkata, seramai 33 anggota bersama beberapa jentera termasuk dua jentera berat jabatan itu dikejarkan ke tempat kejadian sebaik menerima panggilan kecemasan pada pukul 10.20 pagi.

METRO 08.11.2010
PERAI: Lapan pekerja kilang membuat rim motosikal, Excel Rim Sdn Bhd di Kawasan Perusahaan Prai di sini, cedera apabila sebuah mesin pengumpulan habuk di kilang itu meletup ketika mereka sedang bekerja.
Penolong Pengarah (Operasi) Bomba dan Penyelamat Pulau Pinang, Mohamad Razam Taja Rahim berkata, letupan itu mengeluarkan percikan api yang menyebabkan kilang berkenaan kemudiannya hangus terbakar.
Katanya, ketika kejadian pada 10.15 pagi itu kesemua lapan pekerja yang tercedera dipercayai tercampak akibat letupan gas dan terkena bahang api.
Mereka dihantar ke Hospital Seberang Jaya dan Hospital Pakar Bagan untuk rawatan manakala 70 lagi pekerja yang sedang bertugas terselamat.
Mohamad Razan berkata, sebaik pasukan bomba tiba di tempat kejadian, api telah marak di seluruh bangunan kilang dan beberapa serpihan besi dilihat bertaburan.
"Bomba mengambil masa 15 minit untuk mengawal kebakaran dan terpaksa menggunakan semburan buih untuk mengawal api," katanya.
Jumlah kerugian dianggarkan lebih RM1 juta. Letupan mesin pengumpulan habuk kilang itu juga telah merosakkan dua buah kilang lain yang terletak 100 meter dari kilang itu.
Sebuah daripada kilang itu mengalami kerosakan teruk pada bahagian bumbung.
Katanya bomba masih menyiasat punca kebakaran. –Bernama




From: nrg-she@googlegroups.com [mailto:nrg-she@googlegroups.com] On Behalf Of Philip Lee
Sent: Monday, November 08, 2010 3:53 PM
To: NRG
Subject: {NRG-SHE INFO} Dust collector meletup

Dust can be flammable !

http://wiki.answers.com/Q/What_types_of_dust_will_burn_or_explode
What types of dust will burn or explode?

All types of dust that are not fully oxidized will burn and potentially explode. This includes metal dust such as aluminum, or organic materials such as grain or sugar dust. If a [solid] substance can burn, it can be explode as a dust if the right conditions are present.

Some relevant websites.
http://www.chilworth.co.uk/publication_files/AR9774%20Dust%20Explosions.pdf
http://www.osha.gov/dts/shib/shib073105.html
http://mahbsrv.jrc.it/mars/TWG1/TWG1docs/Germany/DE-06_taa_gs_13_e.pdf
http://www.qamanage.com/articles/SafetyIssues.htm
http://www.ruwac-asia.com/pdf/ex_eng.pdf




No comments: