Friday, November 16, 2007

Samy shocked, wants answers



Samy shocked, wants answers


The collapsed structure – the first of a two-phase project under the Perak State Park Corporation – consisted of 14 rooms, an office block, a showroom to sell orang asli goods, and a car park. Completed in 2004, it was built at a cost of RM4.5mil with an allocation from the Tourism Ministry.
The second phase consists of 26 more rooms at the same site; the project costing RM5mil is also funded by the Tourism Ministry.
Samy Vellu said the project was not under Public Works Department (PWD) supervision, but since PWD is the technical arm of the Government, he has ordered the Perak PWD to conduct an investigation.
Perak PWD director Datuk Wong Wai Ching, who is leading the investigation team, said the probe would cover various aspects, including a landslide, which apparently occurred behind the collapsed building.
“I have directed Wong to submit the report to me so that I can brief the Cabinet and the Perak Government,” said Samy Vellu.
Mentri Besar Datuk Seri Mohamad Tajol Rosli Ghazali said the Perak State Park Corporation informed the state government about two to three weeks ago that the building was unstable, after which the PWD was called in.



Bangunan PTNP Tasik Banding runtuh
Utusan Malaysia 14-Nov-2007

GERIK 13 Nov. – Sebuah bangunan dua tingkat milik Perbadanan Taman Negeri Perak (PTNP) yang sudah hampir siap di Tasik Banding di sini, runtuh sama sekali dipercayai akibat kerosakan pada struktur.
Yang menjadi persoalan ialah bagaimana bangunan yang sepatutnya menjadi pusat pentadbiran Taman Negeri Royal Belum dan dibina dengan kos jutaan ringgit itu boleh runtuh sekelip mata.
Ia seolah-olah menggambarkan pembinaannya yang terletak di lereng Tasik Banding itu tidak dipantau dengan betul dan tidak memenuhi spesifikasi yang ditetapkan.
Menurut saksi, separuh daripada struktur bangunan yang dibina sejak empat tahun lalu itu runtuh pada pukul 8 pagi ini dan ranap sepenuhnya kira-kira pukul 10 pagi.
Namun, tiada kemalangan jiwa dilaporkan berlaku dalam kejadian runtuhan bangunan yang belum diduduki itu.
Tinjauan Utusan Malaysia mendapati, di samping bangunan yang runtuh itu, terdapat juga kejadian tanah runtuh di bahagian belakang bangunan yang dibina di lereng Tasik Banding tersebut.
Bangunan tersebut dipercayai dibina oleh kontraktor swasta.
Seorang penduduk yang juga saksi kejadian, Bileh Jalil, 18, berkata, beliau menyedari bangunan itu runtuh kira-kira pukul 8 pagi setelah terdengar bunyi yang kuat dari kawasan berkenaan.
Katanya, semasa kejadian beliau berada di sebuah gerai berhampiran jeti yang digunakan untuk berulang-alik ke sekitar pulau-pulau di Tasik Banding.
Menurutnya, selang dua jam kemudian satu lagi runtuhan berlaku, iaitu kira-kira pukul 10 pagi yang sekali gus meranapkan keseluruhan struktur bangunan berkenaan.
“Saya tidak sangka bangunan itu runtuh sama sekali kerana tiada kejadian hujan lebat berlaku semalam dan air di kawasan berkenaan sudah surut,” katanya ketika ditemui di tempat kejadian di sini, hari ini.
Katanya, semasa kejadian lima orang pekerja termasuk dua Orang Asli sedang menyiapkan kerja-kerja di kawasan bangunan berkenaan.
“Saya percaya tiada kemalangan jiwa berlaku di kawasan runtuhan tersebut kerana mereka bekerja di luar kawasan kemalangan,” katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Hulu Perak, Supritendan Maahad Mohd. Nor ketika dihubungi berkata, polis sehingga kini belum menerima laporan berhubung kejadian itu.



Bangunan PTNP runtuh: Perunding dan kontraktor turut disiasat
Utusan Malaysia / 14.11.07

IPOH 14 Nov — Satu badan profesional akan menjalankan siasatan termasuk terhadap perunding dan kontraktor berhubung kejadian runtuhan bangunan Perbadanan Taman Negeri Perak (PTNP) di lereng Tasik Banding di Gerik semalam.
Menteri Besar, Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali berkata, badan profesional itu akan dilantik selepas selesai perbincangan dengan Jabatan Kerja Raya yang akan memberi panduan dan nasihat kepada kerajaan negeri.
“Kejadian itu sebenarnya berlaku sedikit demi sedikit (dan) menurut pegawai PTNP, JKR telah siasat dan telah melakukan kerja pengukuhan supaya bangunan ini tidak runtuh selepas PTNP mendapati ada berlakunya kecondongan tanah dalam tempoh dua dan tiga minggu lepas,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat mingguan exco kerajaan negeri di sini hari ini.
Beliau berkata, berdasarkan laporan awal JKR yang membuat pemeriksaan ke tapak lawatan, kejadian itu mungkin disebabkan terdapatnya satu atau dua cerucuk atau tiang yang lemah sehingga ia tidak boleh menampung struktur bangunan yang pembinaan fasa pertamanya mendapat peruntukan RM4.5 juta daripada Kementerian Pelancongan.
“Cerucuk atau tiang-tiang lain pula tidak dapat menampung beban yang semakin bertambah,” katanya.
Beliau berkata, berdasarkan laporan awal JKR juga, tiang atau cerucuk yang lemah itu mungkin disebabkan oleh ketidaksesuaian reka bentuk, bahan binaan, kerja pembinaan serta kualiti.
Bangunan itu, yang menempatkan ruang pejabat, bilik pameran jualan, bilik penginapan serta tempat letak kereta, merupakan satu projek bagi menyediakan kemudahan transit kepada pelancong yang ingin meneroka keindahan alam semula jadi dalam kawasan Taman Negeri Royal Belum.
Semua operasi PTNP di pejabatnya yang terletak di Gerik belum berpindah ke kawasan baru itu kerana bangunan berkenaan belum diserahkan kepada perbadanan itu.
“Fasa pertama telah siap manakala fasa kedua tidak dijalankan lagi kerana ada penambahan bilik sehingga 26 dan 28 bilik seperti dicadangkan dan menjadi faktor kelewatan. Ini kerana jika lebih 28 bilik, ada cukai yang perlu dibayar,” katanya.
Anggota Dewan Undangan Negeri Temenggor, Datuk Hasbullah Othman berkata, sebahagian bangunan itu dipercayai runtuh pada 8 pagi sebelum ranap terus kira-kira dua jam kemudian.
“Kita bersyukur kerana kejadian itu tidak membabitkan kehilangan nyawa,” katanya kepada pemberita selepas meninjau kawasan berkenaan.
Tapak bangunan yang menjadi pintu masuk ke Taman Negeri Royal Belum itu terletak di sebuah cerun bukit di tebing Tasik Temenggor.
Badan Pencegah Rasuah (BPR) Perak telah menubuhkan pasukan khas bagi menyiasat kejadian itu, kata pengarahnya Samsiah Abu Bakar.
“Kita akan menyiasat dan mengenal pasti jika terdapat sebarang aspek kesalahan atau penyelewengan dalam projek berkenaan,” katanya ketika dihubungi hari ini.
Samsiah berkata, BPR akan bekerjasama dengan JKR untuk menyiasat setiap aspek bagi mengenal pasti punca kejadian sebelum tindakan diambil.- Bernama

No comments: